Mobil, tv, bredband

Varför dyr mobilräkning efter tur med färja?

Fråga

Hej
Efter mer 30 resor till Estland har jag råkat ut för något märkligt, något som heter Båt roaming som jag vet inte hur man kopplar på eller av och varför får jag nu detta efter alla dessa resor och enligt Telia ska jag kolla hemsidan, är det bara betala och (o)gilla detta, trodde det var fritt inom EU

Bertil

Svar från Konsumentverket

Hej Bertil,

När man åker färja hamnar man ibland på internationellt vatten, vilket betyder att mobilen då kan kopplas upp mot en satellit. Det brukar ofta kunna leda till dyra mobilräkningar och därför måste man ofta själv se till att stänga av mobilsurfen för att undvika sådana kostnader.

Om du behöver mer vägledning är mitt tips att du tar kontakt med vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna som är experter inom området.

Du hittar Telekområdgivarnas kontaktinformation på deras webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Vi var med om samma. Tack vare förstående företag fick vi reducerat kostnaden. Det här är tyvärr mycket vanligt och informationen från företagen är inte tydlig.

Nada

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare