Pris och betalningar

Får företaget häva avtal på grund av högre pris på veden

Fråga

Jag har ett avtal med ett företag om att köpa ved. Nu vill företaget avbryta min beställning för att veden har blivit dyrare och ta ett högre pris. Får dem göra så?

Klas

Svar från Konsumentverket

Hej Klas,

Huvudprincipen är att avtal ska hållas och du kan därför argumentera för att du ska ha rätt att hålla fast vid köpet och det pris som ni har kommit överens om. Ställ dina krav skriftligt till företaget, till exempel via mejl.

Ond tro
Om det däremot är så att företaget har gjort ett misstag och erbjudit ett pris som var uppenbart felaktigt kan företaget ha rätt att makulera din order. Men det gäller bara så länge du insåg, eller borde ha insett att det angivna priset var för lågt och du har handlat i så kallad "ond tro".

Force majeure
Det finns också vissa lägen då företaget kan ha rätt att häva avtalet. Att häva avtalet innebär att avtalet avbryts, detta kan vara till exempel vid force majeure. Force majeure är en juridisk term för oväntade eller oförutsägbara händelser, och används för situationer där händelsen gör det omöjligt för företaget att uppfylla sin del av avtalet. För att företaget ska kunna hävda force majeure krävs det att det finns ett samband mellan det som hänt och ert avtal. Påstår företaget de inte har möjlighet att uppfylla sin del av avtalet behöver de kunna bevisa det.

Täckningsköp
Om avtalet hävs så kan du ha rätt att göra ett så kallat täckningsköp. Täckningsköp innebär att du köper varan av ett annat företag och begär ersättning för eventuell mellanskillnad. För att kunna kräva ersättning för mellanskillnaden behöver du göra köpet med omsorg. Det betyder att du behöver jämföra alternativ och välja ett med rimligt pris. Hittar du inte exakt likadan ved kan det vara okej att köpa ved som är likvärdiga. Utifrån lagen ses en vara som likvärdig om den har motsvarande kvalitet, funktioner och pris.

När du inte har rätt till täckningsköp
Om företaget gjort allt de kan för att undvika det som hänt kan du inte kräva att företaget ersätter dig för täckningsköpet.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Tänk på att du alltid måste klaga skriftligen till företaget innan du vänder dig till ARN.

Läs mer om hur det går till på ARN:s webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare