Övriga områden

Hur länge måste jag spara räkningar och kvitton?

Fråga

Hejsan
Hur länge måste jag spara räkningar? Ex elräkning mm
Och kvitton?
Hälsningar Johan

Johan

Svar från Konsumentverket

Hej Johan,

Som privatperson bör du göra så här:

  • Spara kvitton på varor och tjänster i tre år, eftersom det är så länge du kan klaga på (reklamera) en vara eller tjänst enligt lag.
  • Allt du använder som underlag i din deklaration och som inte går att få fram elektroniskt bör du spara i sex år. Skatteverket kan begära att få se underlag sex år efter det att du lämnat din deklaration.
  • Underlag som visar på hyresinbetalningar ska du spara i två år efter att du betalat.
  • Köpehandlingar som gäller hus eller kvitton och fakturor för reparationer på hus ska du spara så länge du äger huset.
  • Kvitton på betalning av lån ska du spara i tio år. 
  • För arbete på fasta saker, till exempel bostadsrenoveringar, har du tio år på dig att klaga, vilket innebär att kvitton bör sparas under hela denna period eller så länge du äger bostaden.
  • Om du har köpt något som har en garanti ska du spara kvitto eller garantibevis så länge garantin gäller.
När du betalar räkningar på internet får du inga kvitton, men däremot kan det vara bra att spara underlag som visar på att du har gjort betalningen. Underlaget ska du spara lika länge som andra kvitton.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Räkningar eller fakturor visar ju inte att man gjort någon betalning. Jag antar att de kan kastas, eller finns det situationer när räkningar och fakturor bör sparas?

Per

Svar från Konsumentverket

Hej Per,

Som privatperson är det det vi listar ovan som vi anser att du bör spara.

Möjligtvis har Skatteverket mer information om det finns något mer som är viktigt.

Till Skatteverkets hemsida

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Ni skriver att man även skall spara det som är betalt på internet. Men då undra jag om inte banken har dessa sparade?

Thomas

Svar från Konsumentverket

Hej Thomas,

Underlag kan sparas på olika sätt. Du kan göra det själv men din bank kan ju också ha möjlighet att hjälpa dig under en viss tidsperiod. Kolla med din bank hur långt tillbaka i tiden du kan få underlag från dem kring betalningar.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, hur länge bör försäkringsfakturor o villkor sparas (personförsäkringar, hemförsäkring), det blir så mycket papper... Tack, Mvh

Ann

Svar från Konsumentverket

Hej Ann!

Tack för din fråga!

Vi rekommenderar att du kontaktar vår samarbetspartner Konsumenternas Försäkringsbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör försäkringar och pensioner. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Kan vårdcentral/sjukhus kräva in pengar 4 år efter fakturan skrevs ut?

Inga

Svar från Konsumentverket

Hej Inga,

Då du är patient, och inte konsument, så råder jag dig att kontakta din vårdgivare för att undersöka detta. Fråga vilken lagstiftning de lutar sig mot kring preskription.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hur länge ska man spara papper/deklaration för försäljning av bostadsrätt respektive hus(villa)?
Jag har läst 6 år för bostadsrätt och 10 år för villa, stämmer det?
Med vänlig hälsning

Maria

Svar från Konsumentverket

Hej Maria!

Hos Skatteverket kan du läsa mer om försäljning av bostad

På vår webbplats tipsar vi om att du bör spara allt du använder som underlag i din deklaration och som inte går att få fram elektroniskt i 6 år. Skatteverket kan begära att få se underlag 6 år efter det att du lämnat din deklaration.

Kvitton på betalning av lån ska du spara i 10 år.

Läs mer om regler för kvitto

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare