Övriga områden

Kan jag få tillbaka mina pengar efter bedrägeri?

Fråga

Hej

För ett år sedan blev jag uppringd av någon som sa att han ringde från min bank. Jag blev lurad att logga in genom bank id och han snodde mina pengar.

Banken sa att jag varit särskilt klandervärd och skyllde allt på mig, så jag kunde inte få tillbaka några pengar.

Nu har jag hört att det kommit någon dom som säger att det kanske går att få tillbaka pengar i alla fall. Stämmer det?

Petter

Petter

Svar från Konsumentverket

Hej Petter,

Tråkigt att höra att du råkat ut för detta.

Vägledande beslut från Högsta domstolen

Det stämmer att det har kommit en dom från Högsta domstolen som ger dig större möjligheter att få tillbaka pengar vid bankbedrägerier. För att du ska behöva stå för hela förlusten själv krävs det att du förstod att personen inte ringde i det syfte hen uppgav och inte hade rätt att hantera dina kontouppgifter. Det krävs även att du gjorde det som bedragaren bad dig om trots att du förstod att det fanns en risk för att du då skulle förlora dina pengar.

Det är banken som behöver bevisa att du har agerat på ett sätt som gör att du får stå för en del av eller hela förlusten.

Även Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har beslutat till konsumenters fördel

Även Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har efter Högsta domstolens dom prövat ärenden om bankbedrägerier och kommit med nya rekommendationer för banker vars kunder har blivit lurade av bedragare. I 8 av 9 nyligen prövade ärenden anser ARN att banken ska återbetala merparten av de besparingar som bedrägerioffer har förlorat.

Det här kan du göra om du råkat ut för ett bankbedrägeri

1. Anmäl till banken först
På vår hemsida finns en mall som du kan använda om du vill.

Här hittar du vår mall för anmälan

2. Polisanmäl
När du blivit utsatt för ett brott bör du även vända dig till polisen. Om du vill göra en polisanmälan kan du ringa 114 14 eller besöka närmaste polisstation. Vissa brott går även att anmäla via deras webbplats.

Till anmälan på polisens webbplats

3. Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du är missnöjd med bankens beslut, kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Bankerna brukar följa ARN:s rekommendationer.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

4. Pröva ärendet i domstol

Du kan även välja att pröva tvisten i domstol. Det beslut som domstolen tar är bindande. Att pröva en tvist i domstol kostar pengar.

Läs mer om att pröva tvist i domstol

5. Ansök om KO-biträde
Om du vill pröva tvisten i domstol kan du ansöka om KO-biträde. I vissa fall kan Konsumentombudsmannen (KO) hjälpa dig i tvisten. KO är i så fall ditt ombud i målet och betalar även kostnaderna som kan uppstå.

Ansök om KO-biträde här​​​
 
Om du tidigare har nekats ersättning från banken efter att du utsatts för ett bankbedrägeri

Om du tidigare har blivit utsatt för ett bankbedrägeri och banken har nekat att ersätta dig, kan du höra av dig till banken på nytt. Du bör då hänvisa till det nya avgörandet från Högsta domstolen och begära att banken omprövar din rätt till ersättning.

Preskriptionstiden är i sådana här fall 10 år, vilket innebär att du kan begära omprövning med anledning av bedrägerier som inträffat så långt som tio år tillbaka i tiden. Dock måste du ha vänt dig till banken en första gång senast inom 13 månader från bedrägeritillfället.

Vi har en mall för omprövning på vår hemsida som du kan använda om du vill.

Här hittar du vår mall för begäran om omprövning av tidigare beslut

Vi har även en artikel på vår hemsida med mer information om obehöriga transaktioner.

Vår artikel om obehöriga transaktioner

Lycka till!

Vänligen 

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Kan jag få tillbaka mina pengar efter bedrägeri?
Till vilken dom från Högsta domstolen ska man påvisa när banken frågar ?
Skulle uppskatta om man hade en länk .
Tack för svar

Marina

Svar från Konsumentverket

Hej Marina,

Vi kan tyvärr inte svara på om du har rätt att få tillbaka dina pengar eller inte. Däremot kan du begära att få ditt ärende prövat igen av din bank, så länge det inte gått mer än 10 år sedan händelsen skedde.

Den HD-dom som min kollega pratar om i sitt tidigare svar kan du hitta på Sveriges domstolar

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej. Jag har (också) blivit utsatt för bedragare. Jag undrar på vilket sätt Ni kan vara behjälpliga i dylika ärenden, utom just rådgivande. Om mot förmodan, såna här ärenden skulle gå vidare till rättegång, kan Ni vara behjälpliga med juridiskt stöd? Jag känner till HD-domen så jag utgår ifrån att målsäganden har stora, för att inte säga, alla chanser att få tillbaks sina pengar. Alltså, om man inte agerat klandervärt.

Crister

Svar från Konsumentverket

Hej Christer,

Om man önskar få hjälp av Konsumentverket vid en eventuell rättegång så kan man ansöka om KO-biträde.

Läs mer och gör en eventuell ansökan på Konsumentverkets webbplats​​​

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Min mor har utsatts för vishing. Hon blev lurad av någon från "kronofogden" att swisha en summa.
Enligt banken gäller den nya HD domen inte när man swishat. Stämmer det?
Mvh: Kenneth

Kenneth

Svar från Konsumentverket

Hej Kenneth,

Det stämmer att domen inte omfattar Swish-betalningar.

Om ni anser att banken har tagit ett felaktigt beslut kan ni ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 2000 kronor.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Vad gäller om man klickat på fel länk och dom tagit pengar från kontot

Ewa

Svar från Konsumentverket

Hej Ewa,

Vi kan tyvärr inte avgöra i enskilda fall vad som gäller. Utan du får vända dig till din bank och försöka få tillbaka dina pengar. Om du redan har gjort detta kan du vända dig dit igen och begära att de ska ompröva beslutet med hänvisning till den nya domen från Högsta domstolen.

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har utsatts för bedrägeri på mitt personkonto i SEB. Banken har transfererat två stora summor till för mig helt okända adressater i ’UK. Någon hade kapat mitt Bank Id och banken sände iväg två stora summor. Ingen förfrågan till mig. Banken är nu negativ mot mig och säger att det var jag själv som transfererat pengarna till UK. Vad gör jag? Är förtvivlad att alla mina sparpengar är borta.

Christina

Svar från Konsumentverket

Hej Christina,

Jag beklagar att du råkat ut för detta.

Jag råder dig att följa de råd vi ger i denna tråd.

Jag vill även tipsa dig om att se vårt webbinarium på ämnet.

Till webbinariet

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!

Vid romansbedrägeri, finns det någon möjlighet till återbetalning?

Ann

Svar från Konsumentverket

Hej Ann,

Denna typ av bedrägeri omfattas inte av domen vi nämner ovan. Men det är viktigt att du kontaktar din bank samt göra en polisanmälan.

Tycker du att banken gör fel kan du ha möjlighet att pröva ärendet i ARN.

Domstol kan även vara en väg att gå, till exempel om du vet vem bedragaren är.

På Polisens webbplats finns information som rör romansbedrägerier.

Till Polisens webbplats

Kontakta din kommunala budget- och skuldrådgivning
Ett tips, om du är i behov av ekonomisk rådgivning, är att kontakta budget- och skuldrådgivningen i din kommun.

Dit kan du vända dig för att få hjälp med att:

  • planera din ekonomi och göra en budget
  • hantera och prioritera dina skulder
  • kontakta dem du är skyldig pengar
  • få stöd före, under och efter en skuldsanering
Rådgivningen är kostnadsfri och budget- och skuldrådgivaren har tystnadsplikt.

Sök din kommunala budget- och skuldrådgivning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Om man har blivit investerings bedragna på kryptovaluta och polisanmält detta samt lämnat namn, telefonnummer och företagets namn kan polisen hjälpa till för att få tillbaka sina pengar?

Kiki

Svar från Konsumentverket

Hej Kiki!

Eftersom du blivit utsatt för ett bedrägeri och har gjort en anmälan till Polisen är det dem du måste kontakta med din fråga. Vi kan inte svara på frågor om andra myndigheters arbete.

Mer information hittar du hos Polisen

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Jag har fått en extra summa på 398kr på min abonnemang från Telenor. När vi kontaktar Telenor säger de att vi kan tyvärr inte göra något åt det och ni måste betala hel summan ni har fått på fakturan och sen får ni göra anmälan själva. Har gjort polisanmälan De tog emot ärendet men rekommenderar att vi kontaktar Hallå Konsument för mer information om NI Media UG 08-12112256. sökte nummret på 180.se Det står Varning och många som har skrivit att de är drabbad på 398kr. Jag måste betala fakturan som jag har fått från Telenor men ska jag få det tillbaka på något sätt. Vad rekommenderar ni?

Sara

Svar från Konsumentverket

Hej Sara,

Det kan rör sig om en så kallad betalteletjänst.

I vår artikel kan du läsa mer vad en betalteletjänst är. Du kan även läsa hur du kan få hjälp om företaget som kräver betalning gjort fel och om möjligheten att bestrida den del av fakturan du anser är felaktig.

Information om betalteletjänster

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare