Telly mobil AB har begärt en kreditupplysning på mig. Har ingen kontakt alls med dom. Har de rätt att ta det på mig?
Suzanne
Svar från Konsumentverket
Hej Suzanne,
Enligt kreditupplysningslagen ska den som begär en kreditupplysning om en privatperson ha ett legitimt behov. Ett legitimt behov kan exempelvis vara om företaget är på väg att ingå ett kreditavtal med dig eller om företaget i övrigt har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning inför att ni ska teckna ett avtal.
Därför kan företaget inte begära en kreditupplysning på dig i ditt fall när du inte har beställt en vara eller en tjänst från företaget.
Det är kreditupplysningsföretaget som är ansvariga för att det finns ett legitimt behov Det är det kreditupplysningsföretag som lämnar ut en kreditupplysning som är ansvarigt för att det finns ett legitimt behov. Om en kreditupplysning tagits om dig utan att det funnits ett legitimt behov bör du därför kontakta kreditupplysningsföretaget.
Kreditupplysningsföretaget ska då utreda vad som hänt och lämna besked till dig om sin inställning till det inträffade. Om du vill kan du också själv först kontakta företaget Telly för att ta reda på varför de tagit en kreditupplysning om dig.
Integritetsskyddsmyndigheten Om du har fler frågor om kreditupplysningar kan du ta kontakt med Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är den myndighet som har tillsyn över frågor som rör kreditupplysning.
Jag undrar också om det finns något /kostnad som legitimerar företagets begäran om kreditupplysning. I det här fallet handlade det om 3000 kr max.
AE
Svar från Konsumentverket
Hej AE,
Jag känner inte till om det finns någon särskild kostnad som legitimerar kreditupplysning utan får hänvisa dig till Integritetsskyddsmyndigheten med den frågan.
Jag gjorde ett köp över internet. Eftersom jag inte har något bank-IQ (fungerar inte på min dator) gjorde jag en diretöverföring från mitt bankkonto, men via det där Klarna. Några dagar senare fick jag ett brev om att Klarna gjort en kreditupplysning på mej. Får det verkligfen göra det när det är en ditektbetalning?
Anders
Svar från Konsumentverket
Hej Anders,
Om du, när du valde att direktbetala via Klarna, samtidigt godkände att de får ta en kreditupplysning på dig kan de göra detta. Om du däremot inte har godkänt det kan Klarna inte göra en kreditupplysning på dig.
Kontakta Klarna för att ta reda på varför de tagit kreditupplysningen på dig Börja med att kontakta Klarna och undersök varför de har gjort en kreditupplysning på dig. Om de inte kan visa att du har gett dem tillåtelse till detta kan du begära att de ska ta bort din kreditupplysning.
Vi övriga frågor som rör kreditupplysningar får jag hänvisa dig till IMY som vi skrivit om tidigare i detta inlägg.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Telly mobil AB har begärt en kreditupplysning på mig. Har ingen kontakt alls med dom. Har de rätt att ta det på mig?
Suzanne