Reklamation och garanti

Butik betalar inte tillbaka direkt trots att de skickat fel vara

Fråga

Hej! Jag beställde en soffa med utlovat leveransdatum inom 3-5 dagar. Leveransen kom först efter 7 arbetsdagar. När budet bär in varan är det inte en soffa jag fått hem, utan ett matbord! Alltså har jag fått hem helt fel produkt. Jag har betalat med mina egna pengar (ej faktura eller avbetalning). När jag skriver att jag vill ha tillbaka mina pengar nu så meddelar butiken att jag måste invänta retur av matbordet och får mina pengar först då inom 2-3 veckor. För mig verkar det väldigt absurt att jag ska behöva vänta på att dom får tillbaka en vara som är fel/jag aldrig beställt innan jag får mina pengar. Den soffa jag beställde var dessutom slut visar det sig, trots att jag fick bekräftelse och allt. Vilka rättigheter har jag här? Butiken har erbjudit sig att ge mig gratis frakt om jag beställer en ny produkt, vilket väl är det minsta kompensation man kan tänka sig. Vi sitter nu utan soffa hemma. Stort tack på förhand!

Jeanette

Svar från Konsumentverket

Hej Jeanette,

Jag utgår i mitt svar från att du köpte soffan ganska nyligen och att den nya konsumentköplagen som trädde i kraft den 1:a maj detta år därför blir gällande.

Som jag förstår det har köpet hävts, det vill säga att det inte längre finns något avtal mellan dig och företaget och att du därför ska få tillbaka dina pengar och företaget ska få tillbaka bordet.

Det står i nya konsumentköplagen att företaget ska betala tillbaka det du betalat utan onödigt dröjsmål. Det står dock också i lagen att återbetalning inte behöver göras förrän företaget har tagit emot bordet eller du visat att bordet har skickats tillbaka.

Du kan alltså argumentera för att du vill ha återbetalningen så fort du kan visa att bordet är på väg tillbaka till dem.

Kom ihåg att du inte ska behöva betala för returfrakten när företaget skickat dig fel vara.

Täckningsköp
Om du inte vill att köpet ska hävas utan att du istället ska få en likvärdig soffa så får du framföra det till företaget. Kan inte företaget lösa det kan du ha möjlighet att göra ett så kallat täckningsköp vilket innebär att du köper en likvärdig soffa någon annanstans och begär ersättning för eventuell mellanskillnad. Det är då viktigt att det är en likvärdig soffa och att du letar runt och inte väljer det dyraste alternativet.

Läs mer om dina rättigheter

Om du och företaget inte kommer överens
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för ytterligare information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag har köpt hörlurar från power den 10/18 2023 jag betalade 1299 online dessutom samma summa i butik för att dom hörlurarna jag beställde inte fans i butik jag har ännu inte fått tillbaka mina pengar vad gör jag nu
Med vänlig hälsning,

Miles

Svar från Konsumentverket

Hej Miles,

Jag utgår från i mitt svar att ett av köpen har hävts och att du därför har rätt till en återbetalning.

Har du betalat med kort eller via något form av kredit kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank eller kreditgivare för en återbetalning.

Ta hjälp av banken/kreditgivaren
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Betalningsföreläggande
Kan du inte ta hjälp av din bank/kreditgivare och du har ett skriftligt löfte om återbetalning kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.

Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att företaget ska ersätta dig för.

Till Kronofogdens webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett annat tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare