Leverans och frakt

Det står att mitt paket är levererat, men det är det inte.

Fråga

Hej! Det är så att jag har beställt från nelly.com och enligt postnord appen så ska mitt paket levererats den 3 november klockan 13.20. Hela min familj var hemma då och ingen har knackat på. Själv slutade jag jobbet 14.45 o ser inte hur någon okänd skulle ta sin in i vårt lägenhetshus, åka upp till 7:nde våning och sno ett paket kl halv två på dagen. Jag har kontaktat postnord och de säger att de inte kan göra så mycket för att brevbäraren har skrivit att paketet är levererat. Vad ska jag göra?

Assal

Svar från Konsumentverket

Hej Assal,

Tråkigt att ditt paket inte har kommit fram.

Framförallt är det leveransvillkoren som styr hur ditt paket ska levereras. Om du har gått med på att paketet ska lämna utanför din lägenhetsdörr när du genomförde köpet kan det vara okej för Nelly att göra så.

Om du godkänner att paketet ska lämnas hemma hos dig, antingen utanför din lägenhetsdörr eller på din villatomt, övergår ansvaret på dig när företaget har lämnat paketet. Företaget bör också kunna visa att de har levererat enligt ert avtal. Därför är det alltid viktigt att du läser igenom leveransvillkoren noga innan du godkänner framtida köp.

Om du anser att paketet inte har levererats enligt det du och Nelly har kommit överens om kan du klaga till Nelly. Du ska i första hand kontakta Nelly eftersom du inte har ett avtal med Postnord. Tänk på att kontakta Nelly skriftligen, gärna via mejl, för att ha kvar bevis på att du har klagat samt när du har gjort det.

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 500 kronor.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har inte fått min paket från myprotien i 4 veckor. Det står försändelsen hämtas hos serviceställe i 2 veckor i PostNord appen tack.

Malik

Följdfråga

Det är den andra gång som jag har beställt den och jag har fått problemet båda gångerna för att få den… den inte roligt

Juan

Följdfråga

Jag har inte fåt min beställning

Mukarem

Svar från Konsumentverket

Hej Malik, Mukarem, Juan

Om ni inte fått er beställning behöver ni kontakta företaget du handlat av och be att de skickar den igen.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om ni och företaget inte kommer till en lösning kan ni ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har paketet som är såndär och den kommer inte till mig jag pratar med företaget och dom vill att jag ta den paketet dhl vill inte skicka till mig det skrivit att de reklamera vad ska jag göra

Anna

Svar från Konsumentverket

Hej Anna,

Följ mina kollegors råd ovan.

Du kan även läsa vad som gäller kring sen leverans i vår guide:

Mer om dina rättigheter vid sen leverans

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag vill frågar att jag har beställ kläderna på shein men fick jag inte.

Benedicte

Svar från Konsumentverket

Hej Benedicte,

Kan du visa att företaget gjort fel och du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om du inte får dina varor och företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort kan du även ha möjlighet att ta hjälp av din bank/den som ställt ut kortet till dig men då är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
När övergår egentligen ansvaret för varan till konsumenten? Som jag tolkar det ni skriver här så görs det när tex Postnord lämnar paketet utanför dörren.

Enligt Lawlines rådgivning tolkar jag det annorlunda. De har ett längre utvecklat svar men summerar enligt nedan:

"Sammanfattning och avslutande ord.

Sammanfattningsvis så skyddas man som konsument fortfarande av konsumentlagen trots att man har godkänt att leverantören ska lämna varan utanför dörren. När varan lämnas utanför dörren så har inte varan kommit i konsumentens besittning. Risken för varan har således inte gått över på konsumenten och näringsidkaren är fortfarande ansvarig."

Vad gäller egentligen? Med tanke på problemen som funnits i USA hur länge som helst kopplat till stöld av paket när det lämnas utan för dörren så är det en oroväckande utveckling att leverans företagen verkar gå mer och mer mot detta här i Sverige.
Vem som helst förstår väl att det uppstår en risk för stöld om dyra prylar ställs utanför folks dörrar istället för att de skall hämtas ut vid utlämningsställe mot att du uppvisar legitimation.

Adam

Svar från Konsumentverket

Hej Adam!

Vi på Konsumentverket är, precis som du skriver, av åsikten att ansvaret övergår på konsumenten när paketet är avlämnat på det sätt som man kommit överens om enligt fraktvillkoren. Om konsumenten godkänt att paketet ska lämnas utanför lägenhetsdörren eller vid villatomten övergår ansvaret från företaget till konsument när detta är gjort.

Vi baserar bland annat detta på ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) där de kommit fram till samma slutsats.

Läs ARNs beslut här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare