Biljetter och evenemang

Vad ska jag göra när jag inte fått evenemangsbiljetterna jag beställt?

Fråga

Har för 14 dagar sedan köpt biljetter av företaget Evenemangsbiljetter.se. Biljetterna skulle komma om en vecka men inga biljetter kommer. Är nu orolig över att jag blivit lurad på något vis. Har försökt att maila men inget svar. Hoppas på hjälp från er.
Hälsningar Susanne

Susanne

Svar från Konsumentverket

Hej Susanne,

1. Klaga om du inte fått dina biljetter
Du kan klaga om företaget inte håller vad de har lovat, exempelvis om biljetterna är försenade. Står i villkoren att du skulle få biljetterna inom en vecka efter köpet så ska du också få det.

Läs mer om evenemangsbiljetter här

2. Skriv till företaget

Har du inte fått biljetterna än så är det bra om du skriver till företaget och kräver leverans. Kontakta dem till exempelvis via mejl, så att du kan visa att du har hört av dig och vilka krav du har ställt.

3. Kräv pengarna tillbaka om du inte får dina biljetter
Om du inte får dina biljetter ska du istället kräva att få tillbaka pengarna.

Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Om du inte har möjlighet att använda invändningsrätten men betalat med ett debetkort kan du prova att vända dig till din bank för att göra en så kallad kortreklamation.

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

4. Pröva ärendet
Om du inte får dina biljetter eller pengarna tillbaka så kan du ha möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. Tänk på att minsta summan som ärendet handlar om måste uppgå till minst 500 kronor.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag skulle kunnat skriva exakt som Susanne. Köpt av samma företag, till överpris, men inte fått biljetter. Heller inget svar från dom. Hur gick det med Susannes ärende?

Helene

Följdfråga

Hej ! Jag har beställt biljetter på biljetter.nu och har inte fått några biljetter däremot har jag fått en räkning på 3140kr från Svea bank som är en betalnings påminnelse på obetald faktura. Har betalt den o mailat biljetter.nu men får inget svar. Nu vet jag inte vad jag ska göra eller vända mig? Tack på förhand med vänlig hälsningar Ylva

Ylva

Svar från Konsumentverket

Hej Helen och Ylva,

Helen: Vi kan inte ge någon information om hur det har gått i Susannes ärende. Hoppas att du har fått dina biljetter nu.

Ylva: Om du ska betala fakturan eller inte ska framgå om du tittar i villkoren. Står det i villkoren att du ska betala innan du får dina biljetter behöver du göra det då du godkänner betalningsvillkoren när du beställer från biljetter.nu.

Om du har kontaktat företaget för att klaga på förseningen är det bra om du gör det skriftligen, gärna via mejl. Om du inte redan har gjort det rekommenderar jag att du skickar ett skriftligt krav på leverans av dina biljetter. Då har du kvar bevis på att du har klagat och när du har gjort det.

Får du inte dina biljetter innan evenemanget kan du begära att få dina pengar tillbaka. Även detta krav är det bra att du ställer skriftligen.

Du kan se i svaret ovan för att veta hur du kan gå vidare om du och biljetter.nu inte kommer överens.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag beställde biljetter 4st den 30/11-2023 har än inte fått dem. Dom bara hävdar att dom inte fått biljetterna av sin leverantör. enda svaret man får. Men betalt 3180kr det tog dom iallafall. Har krävt pengarna tillbkak men detta slår dom bara ifrån sig och kan inte betala tillbaka.Ska man ta detta via ARN?!

Mikael

Svar från Konsumentverket

Hej Mikael!

Om du inte fått biljetterna enligt leveransvillkoren i det avtal du och biljettförmedlaren har kan du ställa krav på återbetalning. Då har biljettarrangören inte uppfyllt sin del av avtalet.

Om du anser att detta har hänt i ditt fall kan du göra en anmälan till ARN om biljettförmedlaren inte betalar tillbaka beloppet du betalat in.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har beställt 2 biljetter för 2690 kr men endast erhållit 1 biljett som har ett mycket mindre värde och inte på den plats jag önskat, har skrivit flera gånger till Evenemangsbiljetter. De svarar på vissa mail men nonchalerar de mailen angående att jag beställt 2 biljetter och fått 1. Ser på Malmö Arenas sida att de varnar för att köpa från Evenemangsbiljetter. Jag gav dem en ny chans idag att skicka mina betalda biljetter om inte så får det bli en polisanmälan samt skriva till ARN.

Marie

Följdfråga

Hej har köpt biljetter av biljettkungen till Rod stewart i Malmö 29/4 och betalt via klarna men var kommer biljetterna mvh. Ann-Louise Liljegren

Ann-Louise

Svar från Konsumentverket

Hej Ann-Louise,

Tack för din fråga!

Du ska få biljetten på det sätt och inom den tid som du och biljettförsäljaren kommit överens om. När du köpt biljetterna av ett företag brukar det framgå i köpevillkoren när och hur biljetten kommer att levereras. 

Undersök därför på Biljettkungens villkor för att få veta var biljetterna kommer.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Vi köpte konsertbiljetter från evenemangsbiljetter.se för ca en vecka sedan men har insett att vi inte kommer kunna gå samt att priserna var väldigt höga jämfört med ticketmaster. Har mailat företaget flertal gånger samt ringt till det enda numret på hemsidan som är ogiltigt (går ej fram signaler). Vad ska jag göra??? Jag har ju rätt att ångra köpet i 14 dagar men hur gör jag om företaget i fråga är okontaktbart? Börjar bli väldigt stressad

Viktoria

Svar från Konsumentverket

Hej Viktoria,

Tack för att du kontaktar oss.

För att du ska ha ångerrätt krävs det att det rör sig om en så kallad andrahandsbiljett.

Har du ångerrätt är bra att du mejlat. Då kan du visa att du meddelat företaget att du vill ångra dig och när. Det är när du meddelar företaget man utgår från, inte om eller när företaget svarar dig.

Konsertbiljetter och evenemangsbiljetter | Konsumentverket

Har du ångerrätt och ännu inte betalt kan du bestrida eventuella krav.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Har du ångerrätt och redan betalat för biljetterna kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank eller kreditgivare om du inte får en återbetalning.

Om du betalat via kort eller kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.

Mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer

Hjälp att tolka avtal
Vi kan inte avgöra om dina biljetter ses som andrahandsbiljetter eller ej då vi ger oberoende vägledning. Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare