Fordon

Vad gäller när jag köper en bil av en bilfirma och bilen står skriven på en privatperson

Fråga

Hej..
Om jag köper en bil på en registrerad bilfirma och bilen står skriven på en privatperson vad gäller då med tanke på garanti och osv, och vad annars bör man kolla/ se upp för??

René

Svar från Konsumentverket

Hej René,

Det du beskriver är ett så kallat förmedlingsköp, det vill säga då någon säljer sin bil via ett företag och företaget sköter försäljningen.

Köper du som privatperson bilen av företaget omfattas köpet av konsumentköplagen, även om det är en privatperson som står på bilen.

Vid förmedlingsköp kan du alltså klaga på fel (reklamera) enligt konsumentköplagens regler och du som köpare kan välja om du vill reklamera hos företaget eller hos den egentliga säljaren, det vill säga den som har anlitat företaget för att förmedla köpet.

På vår webbplats kan du läsa vilka tips vi ger inför bilköp

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Om det står ”kreditköp” på bilen och den ägs av en privatperson men det är en bilfirma som annonserar ut den. Vågar man lita på att krediten hävs vid köp eller vad ska man tänka på/ göra?

Johanna

Svar från Konsumentverket

Hej Johanna!

Tack för din fråga!

Vad du behöver göra är att ta kontakt med bilfirman om eventuella skulder på bilen och få det reglerat i avtalet att krediten ska lösas innan köpet.

På Transportstyrelsens webbsida finns närmare information om vad som kan vara bra att tänka på vid ägarbyte av fordon

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Om det står kreditköp, handrlsbanken, på att en bil man vill köpa hos privatperson. Vad ska man tänka på då?

Mona

Svar från Konsumentverket

Hej Mona!

När du ska du köpa en bil utav en annan privatperson är det viktigt att kontrollera om det finns skulder på bilen. Om det finns skulder knutna till bilen är det viktigt att se till att de blir betalda. Om de inte blir det kan Kronofogden i värsta fall ta bilen i anspråk.

Läs mer om att köpa bil av privatperson här

På Transportstyrelsens webbplats kan du läsa mer om fordonsrelaterade skulder. Finns det skulder på bilen kan Kronofogden under vissa förutsättningar omhänderta bilen och sälja den på exekutiv auktion.

Läs mer om fordonsrelaterade skulder hos Transportstyrelsen

Här hittar du mer information om när Kronofogden kan ta ett fordon i anspråk

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag köpte en bil på kredit och ville registrera som en taxi vad gäller såna?

Hashim

Svar från Konsumentverket

Hej Hashim,

När du köper en bil i syfte att använda i näringsverksamhet räknas du inte som konsument. Då omfattas inte köpet av konsumentköplagen. Då blir det istället i första hand ert avtal som styr och i andra hand köplagen.

Vi kommer då inte kunna vägleda dig utan du får vända dig till en jurist för mer stöd och råd.

Mer om köplagen

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag köpte en bil från en registrerad firma 14/oktober 2023 och 9/december 2023 lös motorlampa samt glödstiften har varit i kontakt med bilfirman och dem påstår att bilen såldes hos dem men den är ägd av en privatperson det framgick inte i annonsen men han vägrade att ersätta mig för felen fast jag skickat en länk om vad som gäller för konsumentköplagens där det framgick att Har man förmedlat en bil genom företaget är det ingen skillnad på om man sålt sin egen lagerbil; kundens rättigheter skyddas av konsumentköplagen. Men inget svar vad är nästa steg för att jag ska få mina rättigheter

Mukheled

Svar från Konsumentverket

Hej Mukheled,

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Hur kan jag förmedla min bil hos en bilhandlare tryggt. Alltså jag kommer att lämna min bil hos de för försäljning med nycklar och även det ägarbyte pappret. Hur kan jag göra rätt för mig. Tack!

Anders

Svar från Konsumentverket

Hej Anders,


Tack för att du kontaktar oss!

Vi har ingen guide med vad man bör tänka på vid förmedling av sin bil då det faller utanför konsumentlagstiftningen som vi vägleder inom.

Det är dock bra att veta att vid förmedlingsköp kan köparen klaga på fel (reklamera) enligt konsumentköplagen. Köparen kan välja om den vill reklamera hos företaget eller hos dig, det vill säga den som har anlitat företaget för att förmedla köpet.

Vid förmedlingsköp är alltså ditt ansvar som säljare större än vid privatköp.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Köpte en bil på Volvo i Uppsala.
Nu när jag ska sälja den vidare så säger företaget att den är momsad vad menas med det?
Borde Volvo i Uppsala har sagt något till mig om momsen?
Mvh Mikael

Mikael

Svar från Konsumentverket

Hej Mikael,

Tack för din fråga!

Frågor om moms kan du kontakta Skatteverket om.

Läs mer om bilar och moms hos Skatteverket

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag ska köpa en bil av en bilfirma. När jag kontrollerade ägaruppgifter via Transportstyrelsens tjänst ser jag att det finns ett tidigare kreditköp på bilen (Det står helt enkelt "Kreditköp" i SMSet som man får). När jag kontrollerar skulder på bilen via en tjänst för detta får jag dock som svar att det inte finns några skulder på den. Hur går detta ihop? Innebär "Kreditköp" att det finns ett lån med bilen som säkerhet, eller innebär det något annat? Om det inte finns några skulder på bilen, varför finns denna uppgift kvar?

Chris

Svar från Konsumentverket

Hej Chris,

Tack för din fråga!

Du behöver ta kontakt med bilfirman för att fråga dem om det finns några eventuella skulder på bilen. Om det finns det får du ställa krav på att få det reglerat i avtalet att krediten ska lösas innan köpet.

På Transportstyrelsens webbplats finns mer information om vad som kan vara bra att tänka på vid ägarbyte av fordon

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

 Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,
Tänkte köpa en äldre bil av en bilfirma i Helsingborg. När jag kollade upp den så står den på ägaren till bilfirman och även infon ”leasing”. Kollade upp några bilar till på bilfirman och alla de står på privatpersoner. Inga skulder finns registrerade enligt er (på bilen).
Men, gäller konsumentköplagen i detta fall och vad ska jag vara noggrann med att få med på köpeavtalet? ”Leasing”, vad ska jag tänka på där? Köper bilen kontant och vill inte få hem ett leasingavtal ”på köpet” så att säga.
”Hela släkten” verkar jobba på bilfirman och är inget ställe man vågar tjafsa för mycket på.
Tack för er hjälp. .

Anton

Svar från Konsumentverket

Hej Anton,

Tack för din fråga!

Det är viktigt att läsa igenom köpekontraktet, så att du faktiskt köper bilen och inte leasar den. Skriv inte under någonting om du känner dig osäker.

Du kan läsa mer om att köpa bil från bilhandlare på vår webbplats. Där finns även mer tips om va du bör tänka på. Det hittar du här.


Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare