Reklamation och garanti

Kan jag reklamera gammalt kött som har passerat bäst före-datum?

Fråga

Hej jag vill anmäla en butik för försäljning av gammal Nötfärs. Jag vill också veta om jag har rätt att reklamera alla införskaffade matvaror (inräknat köttet) med anledning av att det var dåligt.

Sophie

Svar från Konsumentverket

Hej Sophie,

Det är tillåtet att sälja livsmedel som har passerat bäst före-datum, så länge produkten som säljs inte är dålig eller hälsofarlig. Om det finns ett fel på nötfärsen som du har köpt kan du klaga till butiken. Du kan bara klaga på de varor som är felaktiga på något sätt. Det är butiken som ansvarar för att de produkter som säljs är säkra.

  1. Klaga till butiken du har köpt nötfärsen i. Gör gärna detta skriftligen via mejl.
  2. Begär en ny felfri nötfärs från butiken.
  3. Om du inte kan få en ny felfri nötfärs kan du istället begära pengarna tillbaka. Detta innebär att köpet hävs.

Läs mer om köp av livsmedel i butik på vår webbplats

Varor som har passerat sista förbrukningsdag får inte säljas
Till skillnad från livsmedel som har passerat bäst-före datum är det däremot inte tillåtet att sälja produkter som har passerat sista förbrukningsdag. Denna märkning används för livsmedel som snabbt kan bli dåligt och som kan göra dig sjuk om du äter efter sista förbrukningsdag.

Skulle en butik sälja varor som passerat sista förbrukningsdag kan du ta kontakt med livsmedelsinspektören i den kommun där affären finns, för att informera om detta. Livsmedelsinspektören sitter oftast på kommunens miljöförvaltning.

Läs mer om datummärkning på Livsmedelsverkets webbplats


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag köpte kött hos Alby Matcenter i Alby och köttet har gått ut i datum och den är svart, vem kan jag kontakta för att anmäla det? Det är otroligt att man säljer sånt dåligt mat at man kan bli sjuk jätte illa!! Jag har bilder och kvitto på köttet om ni vill se det så kan jag skicka den.

Aran

Följdfråga

Jag köpte lax som datum gick ut i januari
Köpte den fryst eftersom annars hade det inte varit brukbar.
De håvdar att lax fryses tidigare än sista dag och kan därför säljas
Är det så ?

Conny

Svar från Konsumentverket

Hej Aran och Conny,

Det är kommunen som kontrollerar livsmedelsbutiker. Man ska därför vända sig till kommunen där butiken befinner sig om man vill uppmärksamma dem på ett problem kring till exempel hygien i en butik.

Livsmedelsfusk
Rör det som om så kallat livsmedelsfusk är det till Livsmedelsverket man ska vända sig.

Läs mer om att anmäla till Livsmedelsverket på deras webbplats

Sälja frysta kylvaror
Livsmedelsverket har information på sin webbplats angående vad som gäller kring att sälja frysta kylvaror

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Har jag rätt till reseersättning för återlämning av felmärkt kylvara. I detta fall rökta räkor märkta 201024, inhandlingsdatum 241029. Upptäckt 241102

Berndt

Svar från Konsumentverket

Hej Berndt!

Om det är ett ursprungligt fel på varan så ska du kunna kräva ersättning för de faktiska merkostnaderna som du har fått.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag köpte Omega Frysta räkor 400g på City Gross! Efter tillagning fick min son ett hårt huvud räkskal med ögon kvar som nästan fastnade i halsen.

Vem vänder jag mig till för framföra detta till? Hittar nämligen ingen kontakt formulär för / till märket Omega

Dennis

Svar från Konsumentverket

Hej Dennis,

Tack för din fråga!

Du har rätt att reklamera livsmedel. Att reklamera betyder att du vänder dig till butiken där du köpt dina räkor för att klaga på felet.

Butiken ska i första hand åtgärda felet. Det brukar betyda att du får det felaktiga livsmedlet utbytt. Kan de inte ersätta livsmedlet har du rätt att få pengarna tillbaka.

En reklamation ska inte kosta något för dig.

Ersättning för extra kostnader
Butiken ska ersätta dig för extra kostnader du fått för att varan är felaktigt. Du kan till exempel få ersättning för resekostnader om du behöver köra extra till butiken för att få varan utbytt. Du behöver kunna visa vilka kostnader du haft.

Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ner.

Mer om regler när du handlar mat i en butik

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare