SMS från företag fortsätter komma trots avregistrering
Fråga
Hej, Jag har köpt saker på sportshopen och då antagligen gått med på att de skickar sms med erbjudande till min mobil. Jag har den senaste månaden fått två meddelande. Efter det första meddelandet så avregistrera jag mig, fick en bekräftelse. Efter någon vecka kom ytterligare ett sms från dem. Jag avregistrerade igen och fick en bekräftelse på att så var gjort. Idag kommer ytterligare ett sms från dem! Vad kan jag göra?
/Ida
Ida
Svar från Konsumentverket
Hej Ida,
Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) har du rätt att få dina uppgifter raderade hos ett företag om du begär detta.
Rätten att få dina uppgifter raderade kallas även för rätten att bli bortglömd. Det innebär att du har rätt att vända dig till ett företag, myndighet eller den som behandlar dina personuppgifter och be att dina uppgifter raderas.
Om ett företag inte följer detta kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) då de har tillsyn över GDPR i Sverige.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Hej,
Jag har köpt saker på sportshopen och då antagligen gått med på att de skickar sms med erbjudande till min mobil.
Jag har den senaste månaden fått två meddelande. Efter det första meddelandet så avregistrera jag mig, fick en bekräftelse. Efter någon vecka kom ytterligare ett sms från dem. Jag avregistrerade igen och fick en bekräftelse på att så var gjort. Idag kommer ytterligare ett sms från dem!
Vad kan jag göra?
/Ida
Ida