Ångerrätt och öppet köp

Kan jag få tillbaka tull och moms om jag skickar tillbaka mitt paket?

Fråga

Hej,
Jag har köpt ett par skor och nu har jag ångrat mitt köp och skickat tillbaka skorna. Företaget har sagt att de ska återbetala mig. Min fråga är nu om jag också kan få tillbaka pengar för den moms och tullavgift jag betalat?

Anna

Svar från Konsumentverket

Hej Anna,

Ja det kan du ha rätt till.

När du fått tillbaka pengar för varan från företaget kan du vända dig till Tullverket. Du kan då ansöka om att få moms och eventuell tullavgift återbetalt.

Tänk på att om du handlat från en webbutik som tagit ut momsen vid köpet, behöver du kontakta webbutiken du beställde varan ifrån för att få momsen återbetalad. Har du betalat en administrativ avgift till ett transportföretag för en tulldeklaration kan du inte få tillbaka pengarna för denna.

Läs mer på Tullverkets webbplats

Jag vill avsluta med att tipsa om en artikel på vår webbplats angående vad som gäller vid köp från företag utanför EU.

Läs mer om att handla från företag utanför EU

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
”Det kan du ha rätt till”. I vilka fall har konsumenten inte rätt till det?

” Har du betalat en administrativ avgift till ett transportföretag för en tulldeklaration kan du inte få tillbaka pengarna för denna.”

UPS genomförde tulldeklarationen, kan jag inte få tillbaka pengarna för det hela då eller menar du att jag inte kan få tillbaka avgiften i det fall UPS tar en egen avgift för att ”utföra jobbet”. Hoppas det går att förstå mina knöliga frågor 😊

Tacksam för svar 😊

Theresia

Svar från Konsumentverket

Hej Theresia!

Eventuell administrationsavgift eller tulldeklarationsavgift som transportföretaget tar ut för att göra din tulldeklaration kan du inte vända dig till Tullverket för att få återbetalad. Du får vända dig till transportföretaget för information kring den avgiften.

Tullverket kan du däremot kontakta för att få tillbaka eventuell tullavgift och moms.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare