Fordon

Vilka rättigheter har jag när verkstaden gjort ett dåligt lackarbete på min bil?

Fråga

Hej!
För ca 1,5 år sedan var min bil inlämnad på verkstad då den blivit vandaliserad.
Efter mycket om och men så är bilen återställd till det skick som den var i innan och detta innebar bland annat byte av motorhuv.
Förra veckan (7/12-22) upptäcktes det att motorhuven är feljusterad så att den tar i a-stolparna.
Detta har medfört att lack har skavts av på både motorhuven och båda a-stolparna.
Vi har kontaktat verkstaden som menar på att garantitiden för arbetet har löpt ut samt att "vad som helst kan ha hänt med bilen på de 1600mil som vi kört sedan de bytte motorhuven".
Jag är 100% säker på att dessa skador är efter deras lagning då bilen ej varit på verkstad sedan dess.
De menar att vi faktiskt kan ha varit på annan verkstad som bytt till en annan motorhuv och att det är den verkstaden som monterat denna felaktigt.

Som tur är har vi bilder på motorhuven som togs ganska direkt efter bytet för 1,5 år sedan då jag (som jobbar med bilvård) inte tyckte att lackeringen var tillräckligt bra gjord då stenskott uppkom oerhört lätt på den omlackerade delen.
Dessa bilder mejlades till verkstaden.
De menade då att det är normalt slitage vilket jag fann mig i och lagade de stenskott som uppkommit.
Dessa stenskott syns givetvis fortfarande trots lagning - kan detta räknas som bevis för att det är samma motorhuv som de monterade?

Jag är väl medveten om att man ska reklamera arbete och påtala fel som uppkommit så snart de upptäckts men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur vi skulle kunna upptäcka detta fel förens lacken skavt av, som den nu gjort.
Vi räknar ju endå med att verkstaden vet vad de sysslar med och justerar motorhuven så den sitter som den skall.
Vad gäller egentligen i detta ärende?
Har vi rätt att reklamera trots att det gått 1,5år?
Denna skada är heller ingenting som jag kan bortse ifrån då all lack (även grundlacken) är bortskavd vilket medför en oerhört stor risk att vår bil från 2019 börjar rosta.
Hjälp!

Jessica

Svar från Konsumentverket

Hej Jessica,

Tack för din fråga.

Oavsett om du fått en garanti eller inte så skyddas du av konsumenttjänstlagen då du som privatperson anlitat ett företag att utföra en tjänst.

Din reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen är 3 år, vilket innebär att du kan klaga på de fel du upptäcker inom 3 år från det att tjänsten utfördes.

Din skyldighet enligt denna lag är att klaga så snart som möjligt (senast inom två månader) från det att du upptäckt felet. Gick inte felet att upptäcka förrän nu så ska du alltså argumentera för att du har gjort rätt, att du klagat inom rätt tid.

Det är du som ska visa att det är företaget som gjort fel. Kanske du kan be om ett utlåtande från oberoende fackman för att hjälpa dig styrka ditt krav. Be då om att få utlåtandet skriftligt.

Maila verkstaden en sammanfattning om vad som hänt och vilka krav du ställer.

Läs mer om dina rättigheter när en verkstad gjort fel

I steg 4-6 i vår guide du når via länken ovan, kan du läsa hur du går vidare om du och verkstaden inte kommer överens.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare