El och energi

Måste man betala i förväg för att få Grön teknik avdrag?

Fråga

Jag har ett avtal om att få solceller installerad på min bostad och i avtalet framgår det att slutfakturan ska betalas när hela arbetet är färdigt. Nu meddelar dem att arbetet inte kommer att bli färdigt innan årsskiftet som vi hade avtalat om. De säger även att jag måste göra slutbetalningen nu om jag ska kunna ta del av skatteavdraget för grön teknik. Kan dem kräva det trots vårt avtal om att betalningen skulle ske efter att arbetet var färdigt?
/Sixten

Sixten

Svar från Konsumentverket

Hej Sixten,

Företaget kan inte kräva att du ska göra betalningen innan arbetet är slutfört eftersom det inte framgår i era avtalsvillkor. Men däremot så stämmer det att du enbart kan få avdraget för grön teknik på deklarationen för 2022 för arbeten som har påbörjats, betalats och slutförts innan årsskiftet.

Läs mer om grön teknik avdraget på Skatteverkets webbplats

Här får man själv ta ställning till om man vill:

  • betala i förväg för att kunna ta del av skattereduktionen.
  • hålla sig till avtalet och betala efter att arbetet är slutfört för att ha det som en säkerhet för att företaget kommer att färdigställa arbetet..
Om det är så att man på grund av företaget är försenade i arbetet och därför går miste om avdraget kan det vara möjligt att argumentera för att företaget ska ersätta en för den summan som man går miste om. Om företaget sedan nekar till detta kan det vara möjligt att få sitt ärende prövat av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det krävs då att man har ställt sina krav skriftligt, till exempel via mejl, och att företaget har nekat till dem eller inte svarat alls inom skälig tid. Observera att ARN enbart ger rekommendationer och att de inte ger tvingande beslut.

Läs mer och gör en eventuell anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare