Bostad och hantverkare

Får vi tillbaka vår handpenning när Energihem gått i konkurs?

Fråga

I augusti skrev vi kontrakt med Energi hem om 29. Solcellspaneler på vårt hus 🏠 Företaget begärde 50% av beloppet i handpenning, men vi tyckte att det var onormalt hög summa, för handpenning och förhalade oss till 30% av totala kostnaden eller 63.180kr betalade vi in den 19/10 2022.
Företaget skulle påbörja installationen vecka 48.
Nu är vecka 50 och vi undrar vad som händer? Ingen har kontaktat oss men vi har hittat information om att företaget gått i konkurs!
Hur går vi till väga med att få till baka våra pengar?
Med vänlig hälsning,
Asdis och Jörgen

Asdis och Jörgen Persson

Svar från Konsumentverket

Hej Asdis & Jörgen,

Vilken tråkig situation ni har hamnat i.

Om företaget har gått i konkurs kan det tyvärr bli svårt att få tillbaka er handpenning. Det beror på att företaget eller konkursboet har rätt att få betalt för det arbete som har utförts, samtidigt som du har rätt att hålla inne med betalning för det arbete som inte har utförts.

Ni kan alltså argumentera för att få tillbaka er handpenning, men om företaget har haft utgifter i samband med er beställning kan de alltså ha rätt till ersättning för detta. Det är alltid företaget som ska bevisa vilka kostnader de har haft.

Läs mer om företag i konkurs på vår webbplats

Möjlighet att få tillbaka handpenningen
Om du inte kan kontakta Energihem direkt kan du istället vända dig konkursförvaltaren för att kräva tillbaka era pengar. Dina möjligheter att få pengar tillbaka beror på hur du har betalat:

  • Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

    Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

  • Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

    Läs mer om kortreklamationer

För att ta reda på vem som är utsedd konkursförvaltare, kan du kontakta tingsrätten i staden där företaget finns.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!

Jag har sett på Energihems hemsida att det står:

Nya Energihem kommer så snart som möjligt ta kontakt med alla berörda kunder som väntar på att få sin beställning slutförd.

Vad innebär det för mig? Vi har betalat in en del av summan men inte fått något monterat än.

Mvh Erik

Erik

Svar från Konsumentverket

Hej Erik,

Vi kan tyvärr inte säga vad det innebär för en specifik konsument. Först och främst är det avtalet mellan dig och företaget som avgör vad som gäller i ert enskilda fall.

I vissa fall tar den nya ägaren över de skulder och krav som företaget hade sedan tidigare. Men det beror på hur deras avtal med företaget ser ut.

Detta får du undersöka med det nya investeringsbolaget som tagit över.

Vänligen

Emma J
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Jag tecknade ett avtal med Energihem i Augusti 2022. Avtalet innebar att full likvid skulle utbetala efter godkänd installation. Jag har alltså ingen fordran på bolaget.
Jag önskar häva avtalet mht att avtalspartnern gjort konkurs. Har det nya bolaget som tar över verksamheten rätt att hävda att avtalet gäller?
Mvh Magnus

Magnus

Svar från Konsumentverket

Hej Magnus,

För att Energihem ska kunna överlåta ditt avtal till det nya bolaget krävs det, först och främst att det finns reglerat i de avtalsvillkor som gäller för ditt och Energihems avtal.

Om det inte framgår av villkoren att avtalet får överlåtas bör du alltså rätt att frånträda det. Detsamma gäller om det är okej att avtalet överlåts men villkoren för ert avtal har ändrats.

Anser du att du ska ha rätt att frånträda avtalet är det bra du skriftligen meddela det till det nya bolaget. Du kan även framföra det till konkursboet.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej. Jag har solceller som egnahem sålt och installerat. De funkar bara ibland. Hur blir det nu med garantin på nu anläggningen? Står nya ägarna för den?

Sven Högström

Svar från Konsumentverket

Hej Sven,

Vi kan tyvärr inte svara vad som händer med garanti du fått. Kontakta nya ägaren för att fråga vad som gäller.

Har du problem med själva solcellerna kan du ha möjlighet att reklamera (klaga) till tillverkaren. Men det beror bland annat på om köpet omfattas av konsumentköplagen. Här kan en tolkning av ditt avtal behöva göras, vilket vi tyvärr inte kan hjälpa till med.

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har fått allt installerat men….31 solceller skulle sättas upp och levererades till mitt hem varvid endast 25 fanns det plats för. Dessa 6 stycken som blev över togs skyndsamt tillbaka till energihem som jag hade betalat för!!! Har ringt otaliga ggr. och jag skulle få 18.000:- tillbaka för dessa efter rekonstruktionen 100% , men fortfarande inget tillbaka på mitt konto.

Stig Hägred

Svar från Konsumentverket

Hej Stig,

Om du har skriftligt besked på att du ska få tillbaka dina pengar så kan du vända dig till kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande när du tycker att återbetalningen dröjer för länge. Du kan kontakta kronofogden för mer information.

Information kronofogden

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare