Ångerrätt och öppet köp

Företaget säger att jag skickade tillbaka det jag ångrat till fel adress. Vad är det som gäller?

Fråga

Hej. Jag beställde en jacka från en webbshop. När jag fick hem jackan så tyckte jag inte om den så jag skrev till företagets mailadress att jag ville utnyttja min ångerrätt, precis som det står att man ska göra i deras villkor. Jag fick inget svar av dem hur jag skulle göra för att skicka tillbaka det. Jag skrev till dem flera gånger under några veckor och tillslut bestämde jag mig för att skicka tillbaka jackan till den avsändningsadress som stod på paketet eftersom det inte finns någon adress på deras webbsida. Nu säger företaget att jag skickat till fel adress och att de därför inte kommer betala tillbaka till mig. Jag har redan betalat min faktura. Vad ska jag göra?
Hälsningar

Martin

Svar från Konsumentverket

Hej Martin,

Företaget ska ge dig viss information innan avtalet ingås, som till exempel deras adress, så egentligen ska du inte behöva vänta på anvisningar om vart returen ska skickas vid nyttjande av ångerrätten. Då du inte fick svar från företaget hur och vart du skulle skicka tillbaka ditt paket bör du kunna använda avsändaradressen eller den adress som bolaget är skriven på.

Tänk på att du behöver kunna bevisa att varan skickades till en adress som på något sätt är förknippad med företaget (alltså avsändaradress eller bolagets postadress).

Invändningsrätt
Om du valt att betala med faktura via att faktureringsbolag, som till exempel Klarna, skyddas du av konsumentkreditlagen som ger dig rätt att ställa samma krav mot din kreditgivare som du gör mot företaget. Om företaget inte återbetalar dig bör du alltså ha möjlighet att istället vända dig till din kreditgivare. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Allmänna reklamationsnämnden
Om du och företaget inte kommer till en lösning, och du inte har möjlighet att använda invändningsrätten, kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Hoppas det löser sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hejsan, vi har också blivit utsatta för detta. Dock har jag inte använt tjänsten och vi får heller inte kontakt med bedragarna. De har också gjort det omöjligt för än att kunna skicka ett svar till dem skriftligt eller per mejl. Vi har gjort allt vi kan, vi ska polisanmäla ärendet. Om någon drabbad vill höra av sig för en gemensam polisanmälan vänligen kontakta mig på p.alexander.tiitus@gmail.com. Mvh, Peeter

Peeter

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare