Ångerrätt och öppet köp

Får vi inte ångra vårt köp av beställningsvara?

Fråga

Hej!

Vi köpte en soffa på hemdesigners hemsida.
Copenhagen x Kragmann 277x170cm. Färgval: "SOFIA - 02" Uppsättning: Fram från vänster: Schäslong 112x170cm, Divan 165x122cm. 4st 50x50cm kuddar. Skiss OK av kund mejl 2/11-22

Vårt husköp blev hävt och vi bor i en liten temporär lägenhet. Vi önskar nu returnera soffan. Butiken vill ej gå med på det och hänvisar till att vi godkänt villkor:
Allmänna leveransvillkor: Varuleverans sker så gott som uteslutande direkt från fabrik i annat land. Ändring eller annullering av en order på en beställningsvara accepteras därför ej. Levererad vara förblir säljarens egendom tills dess full betalning skett. OBS! Ångerätt gäller endast på lagervaror. OBS! EJ DENNA ORDER

I min mening kan vår rätt till ånger ej avtalas bort. Färgvalet är standard (finns på hemsidan som val) likaså uppsättningen (var divanen ska vara). Vi hävdar att detta ej är någon specialbeställning utan väldigt standard och att det finns referat kring soffköp på detta sätt.

Vad gäller ?

Vänligen
Victor

Victor

Svar från Konsumentverket

Hej Victor,

Det stämmer att ångerrätten ej kan avtalas bort.

Dock finns det vissa undantag när du inte kan ångra dig. Det gäller till exempel specialtillverkade varor som har tillverkats utifrån din beskrivning, precis som du nämner.

Du kan hävda att ni har ångerrätt om, som du skriver, soffan finns i företagets ordinarie sortiment. Har ni inte gjort några andra val än de standardalternativ som företaget anger på webbplatsen tyder det alltså på att ni ska kunna ångra köpet.

Att företaget måste beställa varan behöver alltså inte betyda att ni förlorar er ångerrätt, eftersom varan inte har specialanpassats efter era önskemål.

Maila företaget och framför vilka krav ni ställer.

Läs mer om ångerrätt

Under steg 3-6 i guiden, du når via länken ovan, kan du läsa vad ni kan göra om ni inte kommer överens med företaget.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Dom gick med på återköpet efter vi tog upp detta.

Victor

Svar från Konsumentverket

Hej,

Vad bra att det löste sig.

Anmäl till Konsumentverket
Om företaget i sina villkor inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Vi beställde en soffa från en design butik och soffan som vi fick är inte enligt beställnings specifikationer. Den kom med fel tygg på.Reklamationen skickades in och efter en månads väntetid har butiken erkännt att tyget som vi har fått är inte samma som vi beställde. Anledning till det enligt butiken är att tyget som vi valde produceras inte längre och bara den andra kommer att finnas i sortimentet. Allt det var inte kommunicerat till oss under processen och problemet upptäcktes för första gången vid leverans. Jag vill gärna förstå vad har vi för rättigheter som konsumenter i detta fallet? Butiken erbujder som ett alternativ att vi kan beställa en ny soffa med en annan tyg som passar bättre och att butiken kommer att stå bara för pris skillnand mellan tyg grouper upp till en viss nivå. Det känns inte rätt efter man har redan betallt för första soffa och pga fabrikens fel skulle man betalla för en till soffa. Tack

Maja

Svar från Konsumentverket

Hej Maja,

Tack för din fråga.

Har ni inte fått det ni avtalat om är det avhjälpande, byte, prisavdrag eller hävning som kan bli aktuellt. Detta enligt reklamationsrätten (rätt att klaga på fel) i konsumentköplagen.

Går inte tyget att åtgärda eller soffan bytas ut mot en likvärdig så får man istället gå på prisavdrag eller hävning.

Ett prisavdrag ska motsvara felet på soffan. Hävning innebär att soffan lämnas tillbaka och ni får era pengar.

Rör det sig om ett skönhetsfel som ni kan tänka er leva med är prisavdraget svårt att beräkna. Då pratar man till exempel om soffans värdeminskning på grund av det felaktiga tyget.

Anser ni att felet är av stor och allvarlig betydelse för er så kan ni även argumentera för hävning.

I vår guide kan ni läsa mer om era rättigheter, hur ni klagar på bästa sätt och hur ni kan gå vidare om ni inte kommer överens med företaget:

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Om jag förköper en vara som ingår i butikens orginalsortiment har jag fortfarande ångerrätt då? Och börjar det 14 dagar ångerrätt gälla när jag genomför förköpet eller 14 dagar efter jag hämtat paketet?

Emma

Svar från Konsumentverket

Hej Emma,

Om du köpt varan på distans och den inte utgör ett undantag från ångerrätten, kan du hävda att du har ångerrätt om varan finns i företagets ordinarie sortiment. Har du inte gjort några andra val än de standardalternativ som företaget anger på webbplatsen tyder det alltså på att du ska kunna ångra köpet.

De 14 dagarna börjar löpa när du får din vara. Du kan ångra dig innan du får din vara om du vill.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare