Pris och betalningar

Kan Elgiganten kräva betalt efter två år?

Fråga

Hej

Fick i veckan 2023-02-07 ett krav från elgiganten för en vara som de anser att jag inte betalt. Varan köptes 2021-02-07 (två år tidigare) och betalades med kreditkort på deras hemsida (direkt vid beställning till fullo). Elgiganten levererade varan ett par veckor sedare och jag har även fått ett kvitto från Elgiganten där det framgår att varan är fullt betald (daterad 2021-03-16).

Nu anser de att detta är fel och vill ha betalt igen om jag inte kan visa ett bankutdrag. Jag kan visa bankutdrag, men problemet är att det är en samlingsfaktura på mina köp, så man kan inte se individuella dragningar. Banken har inte heller kvar individuella transaktioner som är äldre än 12 månader. Jag kan beställa extra fakturor som är äldre än 12 månader, men det är förenat med administrativa kostnader.

Vad är mina skyldigheter? Jag vill göra rätt för mig, men vill inte stå för administrativa kostnader för fakturakopior eller riskera betala dubbelt. Elgiganten har som sagt skickat mig ett kvitto där det framgår att varan är fullt betald, men de hävdar att det inte stämmer (nu två år senare). Behöver jag bevisa att jag betalat ändå och i så fall kan jag kräva att Elgiganten står för de kostnader som uppstår?

Vänligen
Samuel

Samuel

Svar från Konsumentverket

Hej Samuel,

Tack för din fråga.

Du behöver inte betala om Elgiganten inte kan bevisa att något blivit fel.

Då du kan visa kvitto där det står att du har betalat kan det vara svårt för Elgiganten att motbevisa det.

Är kravet felaktigt har du möjlighet att bestrida, protestera mot, det.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Om du behöver betala för ett kontoutdrag så kan du argumentera för att Elgiganten ska ersätta dig för detta.

Preskriptionstid
Kan Elgiganten visa att du är betalningsskyldig behöver du däremot betala. Det beror på att preskriptionstiden för denna typ av skulder är tre år.

Läs mer om preskriptionstid

Mer stöd och råd
Om du och Elgiganten inte kommer överens kan du kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Hoppas det löser sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag har samma problem med Elgiganten, har ett kvitto på fullt betald vara men nu vill de ha betalt en gång till. De säger att ett kvitto inte är giltigt "Kvitto från Elgiganten AB är ej ett giltigt transaktionsbevis " står det i mejlet jag fått. Betalade med ett kreditkort som jag avslutade för över ett år sedan och kan inte få gamla betaluppgifter från något mer.

Timo

Svar från Konsumentverket

Hej Timo,

Kontakta Elgiganten igen, skriftligen, och ställ krav på att de ska visa att du inte betalat.

Fortsätter Elgiganten kräva dig på betalning finns det olika sätt att bemöta fakturan, om du tycker den är fel. Du kan då bestrida eller betala under protest. Eftersom vi ger oberoende vägledning kommer jag dock inte kunna svara på vad som är rätt och fel i ditt enskilda fall.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

I övrigt får jag hänvisa till mitt tidigare svar.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Har också fått ett krav från Elgiganten från samma tidpunkt, inköp via E-handel.
datum för order 2021-02-09. De hävdar att skulder mellan företag och konsumenter har en preskriptionstid på 3 år. Vad är en preskriptionstid? Stämmer det att de inom 3 år kan kräva betalning?

Åse

Svar från Konsumentverket

Hej Åse,

Om Elgiganten kan visa att du är betalningsskyldig behöver du betala. Det beror på att preskriptionstiden för denna typ av skulder är tre år. Preskriptionstid innebär den tid ett företag har på sig att ställa krav och när den tiden har gått kan de inte längre ställa några betalningskrav mot dig.

Läs mer om preskriptionstid

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Efter att ha läst alla dessa krav från Elgiganten måste man som konsument fråga sig vilka åtgärder man som kund måste ställa på säljaren om man vill betala dyrare utrustning med kort och inte riskere liknande krav. Räcker det att kräva och få ett separat maskinskrivet och av kassapersonalen signerat/underskrivet kvitto? Och vilka data skall det stå på detta kvitto?

Kurt

Svar från Konsumentverket

Hej Kurt!

Ett kvitto tillsammans med ett utdrag från din bank bör vara tillräckligt som bevis för att du betalat.
Du kan läsa mer om kvitto ​här.​​​

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Jag har råkat ut för samma med ett köp på nätet från Elgiganten, jag har också kvitto som visar att full likvid är betald. Nu har dom gått vidare till Intrum inkasso. i övrigt lika som ovan, kvitto gäller inte som bevis. Är det verkligen kundens sak bevisa betalning med kontoutdrag trots kvitto. Borde inte bevisbördan ligga hos företaget?
Betalning gjordes 2021-02-04 enligt Elgigantens kvitto.

Stefan

Svar från Konsumentverket

Hej Stefan,

Tack för din fråga.

Som vi nämner ovan bör Elgiganten kunna bevisa att något blivit fel.

Anser du att fakturan är felaktig har du alltså möjlighet att fortsätta bestrida eller betala under protest.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Kontakta gärna din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning som kan stötta dig ytterligare.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har samma problem. Varan reserverades online, men jag betalade i butiken för nästan två år sedan. Betalningen godkändes i butiken och butikspersonalen sa att det var ok (jag hade aldrig tagit med mig varan annars). Jag fick ett elektroniskt kvitto med "fullt betalat".

Jag bor inte längre i Sverige och har inte längre svenskt bankkonto. Jag har fått nya Visa-kort.

Det känns orättvist att det är jag som måste bevisa min oskuld.

Om jag måste betala, kan jag kräva att Elgiganten täcker kostnaderna för valutatransaktioner till utlandet?

Peter

Svar från Konsumentverket

Hej Peter,

Tack för din fråga!

Du behöver inte betala om Elgiganten inte kan bevisa att något blivit fel.

Då du kan visa ett kvitto där det står att du har betalat kan det vara svårt för Elgiganten att motbevisa det.

Är kravet felaktigt har du möjlighet att bestrida, protestera mot, det.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Om du behöver betala för ett valutatransaktionerna kan du argumentera för att Elgiganten ska ersätta dig för detta.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, har samma problem som ovan. En vara inköptes 2021. De skickade 2023 i november en faktura från inkasso för obetald vara. Har kvitto på att den är fullt betald. Ringde Elgiganten som vill att jag motbevisar då det inte finns registrerar i deras system som betalt trots kvitto. Jag såg ju givetvis detta försent och detta hade skickats vidare nu kom ett krav från kronofogden. Rädd som man är och inte vill få en betalningsanmärkning har jag både betalt fakturan men också betalat den. Det känns som att elgiganten har lurat många genom detta och de på inkasso tyckte det var konstigt att krav fanns då kvitto finns. Hur stor är chansen att få tillbaka pengarna då jag har betalat?

Ann-Sofie

Svar från Konsumentverket

Hej Ann-Sofie,

Jag kan tyvärr inte avgöra hur stora chanser du har att få tillbaka pengarna, då vi kan enbart ge generell information.

Kontakta företaget skriftligen och meddelar att du betalat under under protest. Tala också om för företaget att du vill ha en återbetalning i efterhand.

Kommer du inte överens med företaget angående återbetalningen kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att se om du har rätt att få tillbaka pengarna eller inte.

Läs mer och gör en anmälan till ARN

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare