Fordon

Finns det krav på hur länge ett företag måste tillhandahålla reservdelar?

Fråga

Finns det krav/rekommendationer att en bilfirma skall kunna tillhandahålla reservdelar under en viss tid ?

Leif

Svar från Konsumentverket

Hej Leif,

Tack för din fråga!

Ett företag har ingen skyldig att tillhandahålla reservdelar i ett visst antal år. Företaget har endast en skyldighet att hålla det avtal som ni har kommit överens om och följa de konsumentlagar som finns när det gäller ursprungliga fel i 3 år.

Varken konsumentköplagen eller annan konsumentskyddande lagstiftning ställer krav på att företaget tillhandahåller reservdelar utan det krävs att ni avtalar om detta för att du ska kunna ställa sådana krav.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Har en Volvo c70 bilia säger att det inte fins reservdelar till capen hur skall jag gå till väga

Kari

Svar från Konsumentverket

Hej Kari!

Jag kan tyvärr inte lämna något annat svar än det min kollega svarat ovan. Finns det inga reservdelar att tillgå kan du kanske undersöka om det skulle gå att få tag på begagnade, men restaurerade delar till din bil.

Från 1 mars 2021 trädde ett antal EU-förordningar ikraft som ställer krav för vissa produkttyper, däribland diskmaskiner, kyl- och frysskåp och tvättmaskiner. Det krävs nu av tillverkare, importörer eller representanter för aktuella produkter att under minst sju år efter det att den sista enheten av modellen har släppts ut på marknaden ge professionella reparatörer tillgång till vissa utpekade reservdelar.

Det påverkar tyvärr inte din situation.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej Viktoria,
Ser ovan att det 1 mars 2021 kom ett antal EU-förordningar som talar om sju års reservdels hållning.......
Vilka förordningar är det som avses?
Vet du om dessa gäller både Privatpersoner och Kommersiella aktörer?

Hälsningar,
Hans

Hans

Svar från Konsumentverket

Hej Hans,

Tack för din fråga!

Dessa krav fastställs i produktspecifika förordningar som handlar om ekodesign och energimärkning. Kraven gäller kommersiella aktörer.

Läs mer hos Energimyndigheten.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Mina föräldrar köpte en gräsklippare (Meec) som nu 2år senare gått sönder och Jula har inte reservdelarna. I det här fallet en remskiva i plast. Hur kan varor säljas som ej kan repareras?

Axel

Svar från Konsumentverket

Hej Axel,

Tack för din fråga!

Som vi skrivit tidigare i tråden har företaget ingen skyldig att tillhandahålla reservdelar under ett visst antal år. Företaget har däremot en skyldighet att hålla det avtal som ni har kommit överens om och följa de konsumentlagar som finns när det gäller ursprungliga fel under 3 år.

Eftersom det endast gått 2 år sedan dina föräldrar köpte gräsklipparen kan de reklamera gräsklipparen till Jula så länge felet är ursprungligt. Att felet är ursprungligt innebär att felet fanns i gräsklipparen redan vid köpet även om det visar sig senare. Det är dina föräldrar som måste kunna bevisa att felet är ursprungligt när det gått mer än 2 år sedan köpet.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har en kyl/frys från Bosch där Bosch inte kan bistå med en reservdel. Jag har åberopat EU-förordningen ni skriver om i denna länk, men de svarar att produkten slutades tillverkas 2021-01-31 och att förordningen således inte gäller då den antogs 2021-03-01. En enda månad skiljer!
Jag undrar därför ni på Konsumentverket kan kolla om det datum Bosch anger stämmer samt gällande förordningen om den möjligen kan gälla retroaktivt ex.vis från 2021-01-01?

Mats

Svar från Konsumentverket

Hej Mats,

Tack för din fråga!

Vi på Konsumentverket kan inte undersöka om datumet för din specifika vara stämmer eftersom vi inte gör någon bedömning i enskilda ärenden eller agerar ombud.

Däremot kan vi tala om att EU-förordningen inte gäller retroaktivt.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare