Fordon

Måste jag lämna tillbaka hyrbil tvättat?

Fråga

Hej!
Vi hyrde en bil på vår semester. Nu, en vecka efter att vi lämnat tillbaka bilen, kräver företaget att vi betalar extra för att bilen var smutsig på utsidan. Det här sa dom inget om när vi lämnade tillbaka bilen. Får de göra så här?

Elisabeth

Svar från Konsumentverket

Hej Elisabeth,

Tack för din fråga!

Ja, de kan ha rätt att ta ut en avgift för att bilen är smutsig om ni inte lämnat tillbaka bilen i det skick som står i avtalet.

Börja därför med att kika vad som står i villkoren för ert avtal.

Står det i villkoren men uthyraren godkände bilen när ni lämnande in den kan du argumentera för att de borde ha påpekat det redan då. Att en hyrbil är smutsig på utsidan bör kunna upptäckas vid ett återlämnande och inte kräva en noggrannare undersökning.

Bestrida faktura
Om du inte tycker att ni ska betala extra för att bilen var smutsig behöver du bestrida (protestera mot) fakturan. Tänk på att göra det skriftligen, exempelvis via mejl.

Läs mer om hur du bestrider en felaktig faktura

Hjälp att tolka avtalet
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Hyrt bilen inom EU (och Norge, Island och Storbritannien) 
Om ni inte kommer överens med företaget och de är registrerade i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

Hoppas det löser sig för er.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare