Hej! Vi hyrde en bil på vår semester. Nu, en vecka efter att vi lämnat tillbaka bilen, kräver företaget att vi betalar extra för att bilen var smutsig på utsidan. Det här sa dom inget om när vi lämnade tillbaka bilen. Får de göra så här?
Elisabeth
Svar från Konsumentverket
Hej Elisabeth,
Tack för din fråga!
Ja, de kan ha rätt att ta ut en avgift för att bilen är smutsig om ni inte lämnat tillbaka bilen i det skick som står i avtalet.
Börja därför med att kika vad som står i villkoren för ert avtal.
Står det i villkoren men uthyraren godkände bilen när ni lämnande in den kan du argumentera för att de borde ha påpekat det redan då. Att en hyrbil är smutsig på utsidan bör kunna upptäckas vid ett återlämnande och inte kräva en noggrannare undersökning.
Bestrida faktura Om du inte tycker att ni ska betala extra för att bilen var smutsig behöver du bestrida (protestera mot) fakturan. Tänk på att göra det skriftligen, exempelvis via mejl.
Hjälp att tolka avtalet Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal.
Hyrt bilen inom EU (och Norge, Island och Storbritannien) Om ni inte kommer överens med företaget och de är registrerade i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Hej!
Vi hyrde en bil på vår semester. Nu, en vecka efter att vi lämnat tillbaka bilen, kräver företaget att vi betalar extra för att bilen var smutsig på utsidan. Det här sa dom inget om när vi lämnade tillbaka bilen. Får de göra så här?
Elisabeth