Biljetter och evenemang

Får jag avboka konsertbiljett när artist byts ut?

Fråga

Hej jag köpte biljetter till en konsert som skulle hållas i menings av 50 dagar till studenter dem kallade de ”the final countdown” För några dagar sen så la dem ut på Instagram att dem valt att byta ut en artist för dem ansåg artisten kontroversiell, och bytte till bon rappare, jag köpte biljett för jag ville se den här artisten som blev borttagen inte för jag vill se dem som blev ersatta. Jag vill ha tillbaka mina pengar för konserten när de byter artist. Hur fungerar detta har jag rätt till mina pengar tillbaka eller hur fungerar de.
Mvh Måns

Måns

Svar från Konsumentverket

Hej Måns!

Om du har köpt en konsertbiljett till den specifika artisten så kan du argumentera för att du ska få häva köpet och få pengarna tillbaka.

Om biljetten ses som ett paket där artisten är en del av kvällen kan du argumentera för ett prisavdrag. Vilket prisavdrag du kan kräva beror på hur stor ändringen ses som. Men om du anser att du inte längre har någon nytta av biljetten så kan du fortsatt argumentera för att få häva köpet på grund av att du enbart köpte biljetten för att se den aktuella artisten.

Vi kan inte göra bedömningar i det enskilda ärendet eftersom vi ger oberoende vägledning.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning, och du har ett krav på över 500 kronor, kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare