Resor

Får Apollo avboka min paketresa när priset är lågt?

Fråga

Hej!

Jag bokade en paketresa med Apollo den 3 april. Den hade ett väldigt bra pris för vår familj så vi bokade och betalade in en bokningsavgift.

Igår kontaktade Apollo oss och skrev att de har avbokat hela vår resa eftersom de haft ett tekniskt fel på deras hemsida som gjorde att priset var för lågt.

Får Apollo verkligen göra en avbokning av hela vår resa när vi redan har bokat och betalat för den?

Mvh Viktor

Viktor

Svar från Konsumentverket

Hej Viktor,

Tack för din fråga!

Ja, Apollo kan ha rätt att avboka din resa. Men bara om priset var uppenbart felaktigt.

Om du fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa paketresan till det pris som fanns på Apollos webbplats. Huvudregeln är nämligen att avtal ska hållas.

Detta gäller bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. Ond tro innebär att du förstått att priset var felaktigt, men ändå valt att genomföra köpet.

Apollo kan alltså ha rätt att avboka din resa om du insåg, eller borde ha insett, att det angivna priset är för lågt.

Om du och Apollo inte kommer överens
Om du och Apollo inte kommer överens om priset var för lågt eller inte kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att Apollo har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Har Apollo verkligen rätt att ”köra över sina kunder”?
I mitt fall har de ombokat min resa 42h innan rese tid från Sporthotellet Playitas till ett annat vanligt turist hotell längre bort. Intill större väg. Långt till havet och ingen träning.
Får de verkligen beteende så mot kunder då man har avtal?

Päivi

Svar från Konsumentverket

Hej Päivi,

Tack för din fråga!

Får Apollo ändra innehållet i din paketresa?
Ibland händer det att en paketresearrangör ändrar själva innehållet i resan. Om ändringarna i paketresan gör att resan blir sämre för dig kan du kräva ett prisavdrag. Storleken på prisavdraget ska i så fall motsvara den del av paketresan som ändrats, exempelvis att du fått ett sämre hotell, annat utbud på hotellet eller ett hotell längre bort från stranden.

Skulle ändringarna vara av väldigt stor betydelse och innebära en stor nackdel för dig kan du ha rätt att avstå från resan och kräva full återbetalning. Om du har rätt att avstå från din resa är någonting som alltid måste bedömas från fall till fall. Vill du inte längre åka måste du ta kontakt med Apollo så snart som möjligt och informera om det. Gör det skriftligen, gärna via mejl.

Om du och Apollo inte kommer överens

  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med Apollo. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas, exempelvis angående storlek på prisavdrag eller om du har rätt att avstå från hela resan.

    För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

    Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

  • Kommunal konsumentvägledning
    Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

    Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare