Pris och betalningar

Jag har betalat en faktura från Gravskötsel. Kan jag ångra mig?

Fråga

Hej!

Jag fick hem en faktura från Gravskötsel och Omvårdnad i Sverige. Jag betalade den då jag trodde att det var en räkning från kyrkan. Nu har jag förstått att det bara var ett erbjudande, även om det såg ut precis som en faktura.

Kan jag ångra mig?

Mvh Oskar

Oskar

Svar från Konsumentverket

Hej Oskar,

Tack för din fråga!

Om Gravskötsel och omvårdnad i Sverige skickat ut ett erbjudande till dig är det viktigt att det faktiskt framgår att det rör sig om ett erbjudande. Är det ett erbjudande behöver du inte betala. Du har rätt att bestämma själv vem du vill ingå avtal med.

Om du har blivit vilseledd av Gravskötsel och omvårdnad i Sverige
Som jag skrev ovan ska det tydligt framgå om det rör sig om reklam. Alltså om det är ett frivilligt erbjudande om att köpa något eller om det faktiskt är ett krav på betalning i form av en faktura.

Om du anser att företaget vilselett dig till att ingå avtalet finns möjlighet att bestrida fakturan och avtalet. Att bestrida betyder att du protesterar mot betalningen och förklarar varför du inte anser att avtalet är giltigt. När du redan har betalat får du kräva återbetalning från företaget.

Tänk på att alltid kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl, när du bestrider en faktura eller kräver återbetalning.

Läs mer om att bestrida en faktura

14 dagars ångerrätt vid distansavtal
När du ingår ett avtal på distans har du 14 dagars ångerrätt enligt lag. Inom 14 dagar kan du alltså kontakta Gravskötsel och omvårdnad i Sverige och meddela att du ångrar köpet. Du behöver inte ha någon särskild anledning.

Kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia på ditt mejl.

Läs mer om ångerrätt

Om du och Gravskötsel och omvårdnad i Sverige inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer överens angående att du känner dig vilseledd eller vill ångra ditt köp kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten måste företaget ha sagt nej till dina krav, eller inte svarat dig inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Du ska alltid veta om något som företaget skickar till dig är marknadsföring eller inte. Anser du att det inte framgår att det är ett erbjudande du fått och att det är otydligt om det rör sig om reklam, kan du anmäla det till oss på Konsumentverket.

En anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i ditt ärende. Men det kan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på problemet.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

 Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

Jag befinner mig i samma situation med samma företag och undrar hur gick för dig Oskar.

Patricia

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare