Ångerrätt och öppet köp

Ångerrätt eller öppet köp på rea?

Fråga

Kan webbutiken säga att det inte är öppet köp på reavaror? Jag trodde jag hade rätt att ångra köpet av min tröja i två veckor.

Lizette

Svar från Konsumentverket

Hej Lizette,

Tack för din fråga.

Att tröjan är på rea påverkar inte din rätt att få ångra ditt köp. Förutsatt att köpet har gjorts på distans och din tröja inte är ett av några få undantag från ångerrätten så har du rätt att ångra dig enligt lag.

Observera att ångerrätt och öppet köp är två skilda saker. Öppet köp bestämmer företaget själv villkoren för, till exempel om det finns öppet köp och hur länge den gäller. Företaget kan alltså säga att du inte har öppet köp på rea men det påverkar inte din rätt att få ångra köpet enligt lag.

Läs mer om ångerrätten och undantagen

Om du och företaget inte kommer överens
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte är överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Gäller även ångerrätten juridiskt sett, för köp av en tröja om den köpes av Tradera?
Där finns det både privatpersoner och företag som säljer nya och begagnade varor

Mats

Svar från Konsumentverket

Hej Mats,

Tack för att du kontaktar oss.

Du har bara ångerrätt om du köper tröjan av ett företag på Traderas plattform.

Den som säljer tröjan är alltså din avtalspart, inte Tradera.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, har beställt skärbrädor från SKILLLINK OU, dels har leveransen dröjt mer än utlovat men varan är mindre storlek än vad som visats i annonsen. Vill skicka tillbaka/ångra köpet - efterfrågat retur kvitto och om det inte medges även frågat vad det blir för kostnad för mig. Får till svar att : alla produkter som köps på en kampanjdag inte är berättigad till returer. Har fått erbjudande att de kan (utanför deras villkor):
1.Gå ner 20% på inköpspriset
2. Jag betalar returfrakten till lagret (Kina) och de återbet hela inköpspriset. Kostnader kan uppgå till 20 Euro, försändelsen måste innehålla en track & travekod.
Är detta ett rimligt förfarande? Mvh undrande.

Maria

Svar från Konsumentverket

Hej Maria,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Nej, att du köpt skärbrädorna till ett kampanjpris påverkar inte din möjlighet att vare sig reklamera eller ångra köpet.

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Vad kan jag kräva om jackan från Merley inte stämmer överens med bilden?​​​

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Jag har beställt två varor från ett företag, samt betalat 49 kr i leveranskostnad. Nu ångrar jag köpet av en av varorna och ska utnyttja ångerrätten på den. Företaget vill att jag ska köpa en returfraktsedel av dem för ytterligare 49 kronor och nämner inget om ångerrätt i svarsmejlet, bara öppet köp, garanti och retur. Ska jag behöva betala frakt en gång till på den vara jag ångrar? Företaget säger sig följa konsumentköplagen, men vad gäller här?

Mats

Svar från Konsumentverket

Hej Mats,

Tack för din fråga.

Ja du kan behöva betala returfrakten när du ångrat ett köp, om det framgår av företagets villkor.

Du ska dock få tillbaka det du betalat för varan samt fraktkostnaden du betalat för att få varan skickat till dig.

Mer om ångerrätt

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Reavara i butik som inte har provhytt! Plagget var för litet, skulle haft en storlek större. Blev nekad att få pengarna åter. Plagget fanns inte kvar i sortiment. Vad gäller?

J-O

Svar från Konsumentverket

Hej J-O!

När du handlar i en fysisk butik så har du ingen lagstadgad ångerrätt, oavsett om det saknas provhytt.

Utan du får då kolla om företaget erbjuder öppet köp eller bytesrätt. men det är då deras egna villkor kring detta som blir gällande.

Mer om öppet köp och bytesrätt​​​​

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare