Resor

Inställt flyg på grund av väder – vad har jag rätt till?

Fråga

Hej.
Jag har sökt ersättning för inställt flyg. Men flygbolaget säger att jag inte har rätt till kompensation för att de inte kunde flyga på grund av dåligt väder. De säger att väderförhållandena räknas som en extraordinär omständighet. Har jag alltså inte rätt att få tillbaka pengarna för min flygresa?
Hälsningar, Lars

Lars

Svar från Konsumentverket

Hej Lars,

Tack för din fråga.

När ditt flyg blir inställt, och det omfattas av EU-reglerna, har du alltid rätt att välja mellan ombokning eller återbetalning.

Flygbolaget ska alltid erbjuda ombokning eller återbetalning. Det spelar ingen roll varför flyget ställs in eller när du fick informationen om att flyget var inställt.

Du kan även ha rätt till ersättning för extra kostnader du drabbats av.

Mer om dina rättigheter vid inställt flyg

När flygbolaget inte behöver betala kompensation
Det finns situationer då flygbolag inte behöver betala ut ersättning i form av kompensation. Ställs flyget in på grund det som kallas extraordinära omständigheter är de inte skyldiga att betala ut kompensationen. En sådan omständighet kan vara väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga.

Vad som ses som en extra extraordinär omständighet behöver dock bedömas från fall till fall. Flygbolaget gör en egen bedömning men måste också kunna bevisa att de har gjort allt de kunnat för att undvika att flygningen skulle ställas in.

För att få en bedömning om vad som gäller i ditt enskilda fall kan du gå vidare för prövning. Vart du ska vända dig beror bland annat på vilken typ av ersättning du kräver och i vilket land problemet med flyget uppstod.

Om dina rättigheter vid inställt flyg och vart du kan få ärendet prövat

Hoppas det löser sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Har fått ett likadant svar från SAS.
Borde inte flygbolaget informera från vilken flygplats det dåliga vädret var och skicka med lite mer information.
Låter ju som dom använder detta som ett stående argument.
Vad finns att göra?

Jan

Svar från Konsumentverket

Hej Jan,

Tack för din fråga!

Om du och flygbolaget inte kommer överens och tvisten behöver prövas är det flygbolaget som måste kunna bevisa att det rör sig om en extraordinär omständighet, exempelvis dåligt väder. De behöver därför kunna visa på information och fakta om den flygning som de ställt in, men de behöver inte skicka med det till dig. 

SAS måste alltså kunna bevisa att de har gjort allt de rimligen kunnat för att undvika att flygningen skulle ställas in vid en prövning, annars har du normalt rätt till kompensationen.

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare