Ångerrätt och öppet köp

Kan jag ångra del av köp?

Fråga

Hej
Jag har köpt fem paket av vinylgolv till mitt kök. Räknade på hur många paket som skulle behövas och kom fram till att fyra paket troligtvis inte skulle räcka om man inkl en viss mängd spill så jag köpte fem paket. Nu är golvet lagt och jag har ett paket över i obruten förpackning. Trodde givetvis att jag skulle kunna skicka returnera paketet och få pengar tillbaka, det handlar om ~1000 kr för paketet. Vid kontakt med företaget så säger man att man har en policy att man bara tar tillbaka hela leveransen…allt eller inget!
Har man rätt att göra så? Känns ju bedrövligt att behöva åka till tippen och slänga en produkt som är helt ny och i obruten förpackning. Miljömässigt förkastligt! Och en fördyring för mig som nyttjar fyra paket men betalar för fem. Skulle vara intressant att höra er syn på detta.
Mvh Anders

Anders

Svar från Konsumentverket

Hej Anders,

Tack för din fråga!

I normala fall har du ångerrätt när du har köpt en vara på distans, exempelvis på internet, och du meddelar företaget inom 14 dagar från det att du tog emot leveransen.

Ångerrätt i ditt fall?
I ditt fall kan du argumentera för att ångerrätten ska gälla eftersom paketen med golv som du har köpt kan säljas separat. Så länge du har köpt det på distans och meddelat företaget inom 14 dagar.

Du kan nämligen ha rätt att ångra en del av ditt köp så länge varorna inte säljs som ett sammanhållet paket där alla delar behövs för att den ska fungera. Om du exempelvis har köpt något där ena delen är beroende av den andra har du inte ångerrätt på enbart en av delarna.

Läs mer om ångerrätt

Kontakta företaget skriftligen
Tänk på att kontakta företaget skriftligen när du vill ångra dig, och att du gör det inom 14 dagar. Mejl fungerar bra. Då har du bevis för att du har ångrat dig och när du har gjort det.

Om du och företaget inte kommer överens
Om du och företaget inte kommer överens angående ångerrätten kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Undersök om du har mer hjälp i din kommun
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare