Mobil, tv, bredband

Vad händer när 2 G och 3 G nätet stängs ner?

Fråga

Hej
Kommer jag inte kunna använda min telefon nu när näten stängs ner?
Jag har en äldre telefon.

Vänliga hälsningar

Sven-Bertil

Svar från Konsumentverket

Hej Sven-Bertil,

Tack för din fråga.

Om du kommer att kunna använda din telefon eller inte beror på. Mobilnäten 2G (även kallat GSM) och 3G har börjat stängas ner av operatörerna vilket innebär att alla användare behöver se över sina kommunikationslösningar. Bakgrunden till stängningen är kraven på snabb kommunikation som gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till snabbare tekniker som 4G och 5G som möjliggör samtal över wifi.

När kommer näten stängas ner?

2G-nätet kommer troligen vara nedstängt vid utgången av 2025 - 2027 medan 3G-nätet redan börjat läggas ned med beräknat slutdatum 2025. När det stängs ner beror på vilken operatör det är. Även i utlandet sker detta teknikskifte vilket innebär att det inte är säkert att mobilen fungerar om man åker utomlands.

Vad behöver jag som konsument göra?
När 2G- och 3G-näten släcks kommer mobiler och annan utrustning som endast stöder dessa nät att sluta fungera, såväl tal som datatjänster samt sms och nödsamtal. Även saker som kan styras på distans via mobilnätet som luftvärmepumpar, larm och robotgräsklippare påverkas av nedläggningen.

Som konsument behöver du kontrollera att din mobil och annan utrustning som router och larm går att använda i 4G eller 5G-näten. Har du en äldre mobil eller router så finns det en risk att den kommer att sluta fungera. Sök på nätet eller i manualen om du har den kvar och leta efter exempelvis GSM, 2G, 3G, 4G (alternativt LTE) och 5G. Finns endast GSM, 2G och/eller 3G så klarar utrustningen antagligen inte de nya näten.

Det är också bra om du kontrollerar dina abonnemang genom att kontakta din operatör. Samtliga fyra stora operatörers abonnemang ska vara uppgraderade för att klara 4G/5G. Information finns på respektive operatörs webbplats.

Om du ska köpa ny elektronisk utrustning som kommunicerar via mobilnätet är det viktigt att undersöka om det finns stöd för 4G/5G. Titta i beskrivningen av utrustningen. Står det endast GSM, 3G eller 2G så är risken stor att den inte fungerar med de nya näten.

Tips:

  • Kontrollera att din utrustning, som mobil, router eller annat, har stöd för 4G/5G
  • Om stöd saknas, undersök om utrustningen kan uppgraderas eller om du behöver köpa ny.
  • Undersök om dina abonnemang och SIM-kort har stöd för 4G/5G. Alla stora operatörers abonnemang ska klara 4G/5G.
  • Om du ska köpa ny utrustning var noga med att kontrollera att den har stöd för 4G/5G.
  • Om utrustningen saknar stöd för 4G/5G och du inte har fått information om det, reklamera hos företaget. Om ett företag säljer varor som saknar stöd för 4G/5G utan att informera tydligt om det är varan enligt Konsumentverkets bedömning felaktig. 
Bytnät.nu
Mer information och tips angående nedstängningen kan du hitta på Bytnät.nu. Bytnät.nu är en del av en informationskampanj som är initierad av bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med mobiloperatörerna.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Mitt larm kommer sluta fungera. Verisure kontaktade mig och sade att de kräver 7000kr för att få de två kamerorna och dörrlarmet att fungera med 4g. Är detta rimligt? Borde inte verisure stå för kostnaden?

Lars

Svar från Konsumentverket

Hej Lars,

Det beror på vad som är avtalat och när du ingått avtalet. Vi kan inte avgöra om kostnaden i sig är rimlig.

I den här situationen är det svårt att bedöma vilka regler som kan vara tillämpliga. Vid köp av larmtjänster är det ofta fråga om köp eller hyra av lösa saker i kombination med en tjänst.

Om larmet inte fungerar på grund av nedläggningen av näten ska du kontakta företaget du köpt det av och klaga.

Om avtalet ses som ett köp av en vara 
Larmet kan ses som felaktigt om företaget kände till eller borde känt till att utrustningen saknade stöd för 4G/5G vid köpet men inte informerade dig om det.

När du köper en vara med digitalt innehåll ansvar företaget för fel som visar sig under de första 3 åren, eller längre tid om ni har ett avtal som sträcker sig längre. Under denna tid har du rätt att klaga om larmet är felaktigt. Är ditt larm felaktigt ska Verisure avhjälpa felet utan kostnad för dig. Du ska kunna visa att det finns ett fel på ditt larm. Kan företaget inte bevisa att de inte kände till detta när du köpte larmet ska de avhjälpa felet.

Om avtalet ses som ett köp av en tjänst
Vilka rättigheter du har beror i första hand på avtalsvillkoren.

Om nedläggningen av näten innebär att du inte kommer kunna använda tjänsten under hela din bindningstid, bör du kunna argumentera för att få häva avtalet. Det vill säga avsluta det i förväg.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och Verisure inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, har köpt en ny Toyota Corolla Cross hämtar den nästa fredag. Såg på Carup att alla helt nya Toyotamodeller tillverkade 2024
levereras med 3G modem! Köpare har inte informerats. När 3G nätet släcks ner kan nya bilen underkänns vid besiktningen. Toyota kommer att lösa det, men vet inte hur ännu. Lite svagt av världens största biltillverkare att hålla på med omoderna modem.
Det finns ett 4G modem i bilenmen det arbetar endast med appar.

Lennart

Följdfråga

Jag var i kontakt med Alert alarm nu i slutet av juli, fick då veta att jag borde se över mitt larm för de skulle sluta fungera inom kort.
Jag fick prisuppgift från Alert men den var lite knapphändig så jag ville ha det specificerat.
Då säger säljaren att utfasningen har skjutits upp , finns de någon sanning i de .
Enligt dom var de uppskjutet till december 2027.

Hans

Svar från Konsumentverket

Hej Hans,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga!

Du kan läsa mer om utfasningen på webbplatsen Byt Nät Nu

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

har bara min telefon för att ringa. har kontantkort i den vad händer för mej

Ingalill

Svar från Konsumentverket

Hej Ingalill,

Tack för din fråga!

Du behöver ta reda på om din telefon stödjer 4G/5G. Om den gör det kan du fortsätta att använda den precis som innan. Har du däremot en telefon som enbart stödjer 2G/3G behöver du byta ut denna mot en nyare telefon.

Du kan läsa mer i våra tidigare svar i detta inlägg om du har köpt din telefon för mindre än 3 år sedan. Då kan du nämligen ha möjlighet att reklamera telefonen till företaget som sålde den till dig.

Telekområdgivarna
Du kan också kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna för mer information. De är nämligen experter på denna typ av avtal. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.

Du når dem via deras webbformulär.

Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Tack för hjälpen

Ingalill

Följdfråga

Har larm som går på 2G nätet.
Efter att 2G nätet stängs ner kommer jag inte att kunna sätta på och stänga av larmet på distans, kommer jag däremot att kunna ta emot larmsignal vid utlöst larm?

Jan Erik

Svar från Konsumentverket

Hej Jan Erik,

När 2G- nätet stängs kommer uppkopplad elektronik som enbart fungerar via det gamla mobilnäten att sluta fungera. Vi kan inte svara på om någon viss del i det fortfarande fungerar.

Kontakta din leverantör för mer information.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare