Jag har bytt mina hörlurar mot nya eftersom de slutade att fungera som de skulle. Jag gjorde det inom garantitiden, men jag fick inte ett nytt kvitto. Jag undrar om det betyder att de nya hörlurarna inte har samma garantitid som de gamla?
Nu har jag bara garanti kvar i 3 månader på de nya, men företaget har normalt ett års garanti på sina produkter. Är det verkligen så att nu har jag inte rätt till ett års garanti på de nya hörlurarna??
/Anders
Anders
Svar från Konsumentverket
Hej Anders,
Tack för din fråga!
Nej, ett företag behöver inte ge dig ny garanti om varan byts ut. Garantier är frivilliga och kan vara olika långa och täcka olika saker. Däremot kan du alltid klaga på fel enligt konsumentköplagen.
Du har alltid rätt att klaga på fel enligt konsumentköplagen Oavsett hur garantin ser ut har du alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamationsrätt betyder att du har rätt att klaga på ursprungliga fel. Ursprungliga fel är fel som fanns i hörlurarna när du köpte dem, till exempel tillverkningsfel. Det går inte att reklamera fel som uppstått av normalt slitage eller på grund av att du har hanterat hörlurarna på fel sätt.
Om du har fått hörlurarna utbytta bör du ha tre års reklamationsrätt på de nya hörlurarna oavsett vad garantin säger. En garanti kan aldrig ge dig sämre rättigheter än lagen.
Vänligen
Hanna Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag tolkar svaret som att om man fått en ny vara pga godkänd reklamation, så har man rätt till ytterligare 3 års reklamationsrätt. Men kan jag då kräva nytt kvitto från återförsäljaren, som skickat in reklamationen till företaget, eller på vilket sätt kan jag hävda nya 3års reklamationsrätt från nya datumet?
Kajsa
Svar från Konsumentverket
Hej Kajsa,
Du kan inte kräva att få ett nytt kvitto, men efterfråga ett bevis på att produkten är utbytt. Det kan exempelvis vara en lapp som styrker att varan är utbytt som är daterad och signerad i kassan.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Ni skriver att företaget inte behöver förnya garantin vid ny vara men att det blir ny reklamationsrätt. Innebär reklamationsrätten i så fall att ett företag trots allt måste erbjuda en lösning för en utbytt vara som gått sönder inom 3 år och felet inte beror på slitage eller felaktig användning?
Christer
Svar från Konsumentverket
Hej Christer!
Reklamationsrätten innebär att du kan klaga på ursprungliga fel under 3 år från dagen du köpte varan/fick den utbytt. Att felet är ursprungligt innebär att felet ska ha funnits i varan redan vid köpet även om det visar sig senare.
Om du får en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har du rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen du fick den nya varan.
Vad gäller om min produkt var trasig och företaget lagade den istället för att byta ut den? Har jag rätt till förlängd reklamationsrätt då?
Vanlig följdfråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om samma fel, som tidigare blivit lagat, skulle uppkomma igen inom tre år kan du argumentera för att du fortsatt ska ha möjlighet att reklamera. Detta även om din treåriga reklamationsrätt gått ut. Det är inte helt klart vad som gäller i dessa fall, men du kan hävda att eftersom felet uppkommit igen ska det ses som att det inte åtgärdats korrekt och att du därför fortsatt kan ställa krav.
Har det gått mer än tre år sedan köpet och nya fel uppkommer på produkten kommer du dock troligtvis inte kunna klaga på dessa.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Om du anser att du har förlängd reklamationsrätt och ni inte kommer överens, kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.
Om företaget jag har köpt en produkt av har 2 års garanti, 90 dagars returrätt, och endast erbjuder att byta ut produkten efter att den har slutat fungera 1 år efter köp, kan jag då be om att få produkten återbetald gentemot retur? Eller kan dom neka mig en återbetalning och endast yrka på en ersättning?
Amanda
Svar från Konsumentverket
Hej Amanda,
Du kan troligtvis inte ångra ditt köp. Den möjligheten har du enligt lag inom 14 dagar från leverans. Erbjuder företaget längre returrätt än så är det deras villkor som styr efter de 14 dagarna passerat.
Finns det ett urspungligt fel på din produkt kan du ha rätt att häva köpet (returnera och få pengarna tillbaka) om felet på din vara är stort och allvarligt eller inte går att åtgärda inom skälig tid. Har du inte rätt att häva är det lagning eller utbyte som blir aktuellt. Ursprungliga fel ska åtgärdas utan kostnad för dig så ska produkten skickas tillbaka ska du inte behöva betala för det.
Eftersom vi ger oberoende vägledning och kan vi inte avgöra vad som är rätt och fel i ditt fall.
I våra guider kan du läsa mer vad som gäller enligt lag och utifrån garanti:
Hej, 2021-03 köpte jag 2 LED-lampor för vår tvättstuga där de angav "Med ett IP-värde på IP44 är den en extremt lämplig lampa för badrummet eller under taket utomhus." Det var då 2 års garanti på den.
Den första gick sönder strax innan 2 år och jag fick retur på den. Den andra gick sönder efter 2.5 år och den fick jag inte returnera. Sedan gick den returen sönder efter ytterligare drygt 1.5 år. De hävdar nu att garantin på 2 år gällde från beställningsdatumet 2021-03 alltså inte när jag fick returen 2023-3. Är det så eller har jag rätt att kräva en ny lampa på returen de skickade 2023?
Richard
Svar från Konsumentverket
Hej Richard,
Garantin styrs av villkoren. Det kan vara så att den inte förlängdes när din lampa byttes ut. Undersök villkoren för garanti du fick vid för att se vad som gäller.
Du kan oavsett argumentera för att din lagstadgade reklamationsrätt förlängdes när den trasiga lampan byttes ut. Som min kollega Hanna skriver:
"Om du får en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har du rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen du fick den nya varan."
Jag köpte en TV på POWER och har fått lov att hämta ut en ny TV på garanti. När jag kommer till butiken säger säljaren att de inte har en motsvarande TV inne, men att jag kan välja en av ett annat märke eller betala lite extra för att få ut en bättre tv. Jag tackar nej till detta då jag vill behålla samma märke och inte är intresserad av att spendera mera pengar. De nämner också att jag kan "åka till en annan butik" men jag har varken tid eller lust till detta heller, jag vill bara ha min tv. I tilägg frågade de om jag ville ha en presentkort på vad TV kostade vid köpet, vilket jag också tackade nej till. Vad har jag krav på här? Några tips?
Gunnar
Svar från Konsumentverket
Hej Gunnar!
Får du kostnader kopplade till felet kan du kräva ersättning för dessa kostnader. Vill du ha en likadan TV och tvingas åka till en annan butik för att hämta ut den kan du alltså begära exempelvis milersättning för den kostnaden.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Hej! Jag har ett par hörlurar som jag köpte för 2.5 år sedan, efter ca ett halvår laddade dom inte fullt längre och efter ett år så börjar dom krångla med uppkopplingen till telefonen, ibland så ladda bara ena luren i fodralen och ibland bara den andra. Nu har den ena slutat ladda helt. Kan jag nu 2.5 år senare reklamera hörlurarna?
Bella
Svar från Konsumentverket
Hej Bella,
Tack för att du kontaktar oss!
Reklamationsrätt är din rätt att klaga på fel i en vara som du köpt. I Sverige har du reklamationsrätt i 3 år.
Men, du behöver klaga inom 2 månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre kan du förlora din rätt att kräva något av företaget.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Jag köpte en tv, varav den gick sönder och företaget kom och bytte ut den mot en ny tv. Nu har denna tv också gått sönder, inprincip samma problem som med första tvn. Så jag kontaktade företaget och de svarar mig att det är utanför garantin då garantin från den första tvn är den garantin som gäller…
När de erbjöd mig en ny tv, borde de inte ha varit väldigt tydliga med att man får kortare garanti?
Då det även verkar vara ett väldigt vanligt problem på dessa tv apparater.
Karin
Svar från Konsumentverket
Hej Karin,
Tack för att du kontaktar oss.
Som vi tidigare skrivit i denna tråd styr garantin av villkoren. Det är inte säkert att du får en ny garanti när varan byts ut.
Dock kan du ha reklamationsrätt. Byttes den första tv:n ut på grund av ett urspungligt fel och inom tre år efter köp ska du ha tre års reklamationsrätt på den nya tv:n. Oavsett om garantin gått ut eller ej.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Hej!
Jag har bytt mina hörlurar mot nya eftersom de slutade att fungera som de skulle. Jag gjorde det inom garantitiden, men jag fick inte ett nytt kvitto. Jag undrar om det betyder att de nya hörlurarna inte har samma garantitid som de gamla?
Nu har jag bara garanti kvar i 3 månader på de nya, men företaget har normalt ett års garanti på sina produkter. Är det verkligen så att nu har jag inte rätt till ett års garanti på de nya hörlurarna??
/Anders
Anders