Ångerrätt och öppet köp

Hur kan jag göra en retur till Butik Bella när de inte svarar?

Fråga

Jag har beställt ett par tofflor från nätbutiken Butik Bella och fått hem dem. Däremot uppnår tofflorna inte mina förväntningar (de påstods vara Birkenstock, men var en fejkversion) och jag vill göra en retur.

Företaget skriver på sin hemsida att man inom 30 dagar kan göra en retur och att man då ska kontakta dem via deras mejl. Detta har jag gjort, men får inget svar och jag har därmed ingen returetikett som gör att jag kan skicka tillbaka tofflorna och få tillbaka mina pengar. Jag har även försökt nå dem via deras sociala medier utan framgång. Det finns inget telefonnummer kopplat till företaget.

Hur ska jag hantera denna situation? Kan jag få hjälp av er i vad jag bör göra och vad jag har rätt till?

Ida

Svar från Konsumentverket

Hej Ida,

Tack för att du kontaktat oss!

Reklamation av felaktiga tofflor
Om tofflorna inte stämmer överens med annonsen har du möjlighet att reklamera (klaga) på felet. Butik Bella ska i första hand avhjälpa felet, exempelvis genom att ge dig tofflor som stämmer överens med annonsen. Om det inte är möjligt kan du istället häva köpet och få pengarna tillbaka.

Om köpet hävs får du be Butik Bella om en returfraktsedel så att du kan skicka tillbaka tofflorna. Du ska inte behöva betala för att skicka tillbaka dem.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Ångerrätt
Om du istället vill ångra ditt köp behöver du kontakta Butik Bella inom 14 dagar från att du tog emot tofflorna. Det är bra att du kontaktat dem skriftligen eftersom du behöver bevisa att du har ångrat dig inom rätt tid. Det spelar ingen roll om de svarar dig eller inte så länge du kan visa att du har kontaktat dem inom 14 dagar. Om du kontaktar företaget efter 14 dagar är det Butik Bellas egna villkor på 30 dagar du får gå efter.

När du ångrar ditt köp kan du behöva betala för returfrakten om det står på deras hemsida och i deras villkor.

Får du ingen returadress från företaget kan du istället meddela dem att du kommer skicka tillbaka till den adress som företaget är skriven på. Du får undersöka i villkoren om du hittar en adress till företaget.

Mer om ångerrätt

Om du har rätt till återbetalning
Om du har rätt att få tillbaka dina pengar men Butik Bella inte återbetalar dig kan du ändå få tillbaka dina pengar beroende på hur du har betalat.

1. Om du har betalat med kreditkort, faktura eller via en kreditgivare
Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

2. Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Tack snälla för ett utförligt svar! Det problem jag står i just nu är att företaget inte svarar mig när jag försöker kontakta dem för att göra reklamationen eller alternativt returen. Hur bör jag göra när ett företag vägrar svara, utan ignorerar när kunden tar kontakt med en? Jag är just nu beroende av att de svarar så de kan ta emot reklamationen eller skicka en retursedel till mig.

Ida

Svar från Konsumentverket

Hej igen Ida,

Om du inte får något svar inom skälig tid från Butik Bella kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser, vilket för skor är 500 kronor.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att Butik Bella inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag är i precis samma sits!!

Franciska

Följdfråga

Hej, jag har precis fått min leverans av det som skulle vara Birkenstock :-/ Man har ingen chans att få någon rätt här eftersom summan är så låg, under 500 kr, men företaget borde ju få anmälningar. Jag borde ha reagerat på att det fanns rätt storlek och färg som jag ville ha, i lager, till 50% rabatt, det är lite orimligt, men när Butik Bella visar bilder på Birkenstock så är det ju inget annat än bedrägeri!

Tintin

Följdfråga

Hej
Har skrivit till konsumentverket ang denna webb butik Butik Bella.(först fick jag inte skorna och när de dök upp i en grå påse förstod jag att jag blivit grundlurad)
Det är bedrägeri från Butik Bella från början till slut, mitt råd till alla är att gå in och kontrollera recensioner från de som råkat handla från dem. Ni kommer aldrig att få tillbaka några pengar och tyvärr som jag sitter med två par skor som hade kostat mig 10 kr styck om jag hade beställt dem från wish.(och då hade jag inte förväntat mig något annat)
Jag kan tyvärr bara konstatera att de lever på bedrägeri, förhoppningsvis får vi som handlat där någon sorts rättvisa någon gång

Carola

Följdfråga

Hej! Exakt samma för mig!

Annelie

Följdfråga

Även jag sitter i samma sits. Har ni fått svar från Butik Bella ännu, Ida och Franciska?

Petrus

Följdfråga

Jag med! Har beställt tofflor men det kommer inga och jag har betalt, de svarar inte när jag mailar dem!

Sofie

Följdfråga

Nej jag har inte fått något svar. Jag har fortsatt att mejla och skriva på Messenger. Nu har det dessutom börjat komma upp felmeddelande när jag skriver på messenger att ”det gick inte att skicka”.

Ida

Följdfråga

Kan man göra en gyppanmälan tro? Jag är mest ute efter att varna andra och få slut på den här typen av bedrägerier.

Tintin

Svar från Konsumentverket

Hej allihop!

Så tråkigt att ni känner er lurade av Butik Bella.

När det gäller frågan om gruppanmälan är detta inte möjligt att göra till ARN i nuläget. Istället får ni ta kontakt med en jurist eller advokat för mer information hur ni kan gå vidare, om detta är något ni vill göra.

Anmäl till Konsumentverket
Om ni upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan ni göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Er anmälan innebär inte att vi hjälper er personligen i just ert ärende. Däremot kan er anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Ni kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare