Ångerrätt och öppet köp

Kan jag ångra köp av lustgas?

Fråga

Kan man som konsument returnera lustgas/n2o enligt ångerrätten?
Det är köpt från en websida där de i sina villkor skrivit att alla köp på produkter med 12% skatt räknas som livmedel när det kommer till ångerätten.
Vad är det som gör så att en produkt ej omfattas av ångerrätten när det kommer till livsmedel?
Då produkten har ett utgångsdatum, skattas som livsmedel och ska brukas i livsmedelssyfte.

Markus

Svar från Konsumentverket

Hej Markus,

Tack för din fråga!

Ja, du bör ha rätt att returnera lustgasen. Lustgas ses sannolikt inte som ett livsmedel eftersom det inte är meningen att förtäras. Lustgas kan exempelvis användas som drivmedel till gräddsifoner.

Om du anser att du har rätt att ångra köpet av lustgasen kan du argumentera för det och meddela företaget skriftligen att du vill ångra köpet. Du behöver kontakta dem inom ångerfristen som är 14 dagar räknat från dagen efter lustgasen levererades. Mejl fungerar bra eftersom du då har bevis på att du har ångrat dig i rätt tid.

Undantag när ångerrätten inte gäller
Ångerrätt gäller inte för avtal som avser varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Det handlar dock om varor som har en väldigt kort ”livslängd”, exempelvis livsmedel. Det beror på att de är omöjliga för ett företag att sälja vidare om du skulle ångra ditt köp. Ett undantag är dock livsmedel med lång livslängd som exempelvis konserver som du ska kunna ångra.

Läs mer om ångerrätten här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer överens angående ångerrätten kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare