Resor

UD avråder från resor till Israel. Kan jag få pengarna tillbaka?

Fråga

Hej,

Jag ser nu att UD avråder från att resa till Israel. Jag har bokat en resa dit och ska åka om en vecka. Jag vill inte åka och undrar vad som gäller om jag avbokar? Har jag rätt att få pengarna tillbaka eftersom UD avråder?

Sten

Svar från Konsumentverket

Hej Sten,

Tack för din fråga.

Vad du har rätt till beror på vilken typ av resa du bokat.

Om du bokat en paketresa
Du har rätt att avboka en paketresa och få full återbetalning om det finns omständigheter på resmålet som gör att det inte är möjligt eller lämpligt att åka dit. Att UD avråder från att resa till resmålet kan vara ett sådant skäl.

Om du avbokar är det viktigt att du tydligt förklarar vilka omständigheter det är som ligger till grund för att du vill avboka och få tillbaka pengarna. Förklara för paketresearrangören att det beror på UD:s avrådan och skicka med dokumentation som stödjer det.

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Om du bokat en flygresa
Har du däremot köpt en icke återbetalningsbar flygbiljett så är flygbolaget inte skyldiga att betala tillbaka pengarna. Det spelar ingen roll att UD har en avrådan från att resa till landet.

Kontakta ditt flygbolag för att se vilka möjligheter du har.

ARN har tidigare prövat vad som gäller vid denna typ av situation och kommit fram till att det är villkoren för biljetten som styr.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Om man betalt 20% av resan till israel o resterande ska betalas o 14 dagar. Resan ska äga rum 1 dec.
Måste hela resan vara betald om man ska få pengarna tillbaks?

Gunilla

Följdfråga

Vad gäller med hyrt boende i Israel där hälften är betalt? Vi har hyrt via YalaRent.

Viktoria

Svar från Konsumentverket

Hej Gunilla och Viktoria!

Gunilla:
Jag utgår från att du har bokat en paketresa. Så länge det finns en avrådan när du ska åka ska du inte behöva slutbetala resan. Det är dock viktigt att du förklarar tydligt för paketresearrangören varför du vill avboka och få tillbaka alla pengar.

Viktoria:
När det kommer till hotell är det i första hand bokningsvillkoren som gäller. Det innebär att om bokningen inte är om- eller avbokningsbar kan det bli svårt att få pengarna tillbaka. Kontakta hotellet för att undersöka dina möjligheter. Om hotellet stänger ska de däremot återbetala dig för din bokning.

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare