Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Ingen leverans och inget svar från företaget. Vad ska jag göra?
Fråga
Hej. Jag beställde en vara och betalade den. Pengarna är dragna men varan har ej kommit. Det går inte att nå företaget på mailen och inget telefonnummer finns. Hur går jag till väga nu? Har företaget kursat?
Johanna
Svar från Konsumentverket
Hej Johanna,
Tack för din fråga!
Jättebra att du har skött kontakten med företaget skriftligen när de inte har levererat din beställning. Vi kan inte hitta någon information om att företaget skulle ha gått i konkurs.
När du inte fått din vara kan du i första hand kräva att de skickar det som du har beställt. Om det inte finns någon avtalad leveranstid ses din beställning som försenad efter 30 dagar.
När du inte får något svar från företaget och de inte levererar inom en rimlig tid kan du häva köpet och kräva en återbetalning. Även om företaget inte betalar tillbaka dina pengar kan du ändå ha en möjlighet att få återbetalning beroende på hur du har betalat.
Om du har betalat med kort Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Om du har betalat med kredit/faktura Har du betalat med ett kreditkort skyddas du av konsumentkreditlagen och då finns möjligheten att kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Samma sak gäller om du har betalat genom faktura, eftersom det också är en typ av kredit. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Om du inte kommer överens med företaget kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser (500 kr).
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Hej jag har problem med att jag betalt en vara men ej fått den, företaget ger ett automatiskt svar om att återbetala innom 10-15 dagar. Har fått det svaret i över två månader.
Finns det möjlighet att göra något, att få en återbetalning?
Kajsa
Svar från Konsumentverket
Hej Kajsa,
Kan du inte ta hjälp av din bank kan undersöka möjligheten att, om du handlat från ett svenskt företag, få hjälp via din kommun.
Rör det istället sig om ett företag som är registrerat i ett annat ECC-land (EU, Norge, Island och Storbritannien) kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa som är en del av ECC-nätverket. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.
Om man har betalat via Swish och inte fått det man beställt, hur gör man då?
Emma
Svar från Konsumentverket
Hej Emma,
Vid direktöverföringar kan man inte ta hjälp av banken. Är din Swish inte kopplat till ett kreditkonto blir det tyvärr svårt att gå den vägen.
I övrigt får jag hänvisa till våra tidigare svar.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, jag beställde saker från en hemsida av ett företag och betala med kort och fick som svar det kommer en vecka senare, när det gått 2 veckor så maila jag dem och fick svar att dem har teknisk problem, nån vecka efter det så maila jag igen men fick tillbaka som ett Mail att det uppstod ett fel när jag skulle skicka det mailet och går ej att gå in på hemsidan igen hur gör jag då?
Hampus
Svar från Konsumentverket
Hej Hampus,
Tack för att du kontaktar oss.
Får du varken sakerna du beställt eller pengarna tillbaka kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig.
Hej,
Har beställt en vara från ett företag och mina pengar har dragits och de sa att jag skulle få bekräftelse via mail eller sms, men det har jag inte fått utan endast på deras sida. Men nu när jag söker på deras sida så finns den inte mer (bytt namn) och säljer helt andra grejer, misstänker att sidan är fejk? Vad gör jag?
Louise
Svar från Konsumentverket
Hej Louise!
Beroende på hur du har betalat för dina varor kan du ha möjlighet att få tillbaka dina pengar även om företaget inte återbetalar dig.
Om du har betalat via en kredit Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.
Om du betalat med kort Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med. Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Hej har beställt varor från ett företag som har adress Dong li limitid men har inte fått mina varor. Företaget finns inte får jag till svar när jag försöker anmäla på klarnas hemsida och därför går det inte att skicka in anmälan till klarna. Har inte betalat men klarna vill ha inbetalningen och jag får inte kontakt med vare sig klarna eller företaget??
Mona Ågren
Svar från Konsumentverket
Hej Mona!
Min kollega Hanna skriver i svaret ovan om invändningsrätten när du betalat med någon form av kredit. Har du valt att betala med faktura via Klarna bör du kontakta dem och invända mot betalningen.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget du beställt varan av eller Klarna. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Fått vara hemsänd till dörr upptäckte helt fel skåp.har mailat flertalet ggr för få retur/fraktsedel. Tyvärr svarar de ej .
Är livrädd att ångerköp 14dar går ut
Lena
Svar från Konsumentverket
Hej Lena,
Det är bra att du mejlat. Då kan du vissa att du kontaktat företaget och när. Det är när du skrivit till företaget man utgår från inte när företaget svarar dig.
Fel skåp Har du fått ett annat skåp en du beställt har du rätt att klaga (reklamera). Då ska företaget rätta till felet utan kostnad.
Hej, jag köpte en maskinhall av en enskilld firma med organisationsnummer. Betalade via faktura men fakturamottagaren angavs ett konto som tillhörde en annan person. Gäller ändå invändningsrätten i konsumentkreditlagen då jag betalat mot faktura?
Personen jag köpte maskinhallen har skogsfastighet och därmed är personnummer och organisationsnummer samma.
Tobias
Svar från Konsumentverket
Hej Tobias,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå Vi råder dig att du kontaktar vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.
Du kan även läsa mer om invändningsrätten på deras webbplats
Vänligen
Viktoria Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hur länge kan jag vänta med att meddela ett företag om att jag inte fått en leverans, finns det en gräns?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för din fråga.
Det är bra om du klagar på förseningen så snart som möjligt.
I lagen står det att du förlorar rätten att kräva få det du köpt om du väntar du orimligt läge med att kontakta företaget. Då får du istället acceptera en hävning.
Vad orimligt länge innebär behöver avgöras från fall till fall.
Vänligen
Cecilia Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag förstår, jag missade att meddela ett företag att jag inte fick en leverans under december, men de säger att de inte ens kan ge mig en återbetalning för att det har gått dör lång tid nu, så det stämmer inte?
Eros
Svar från Konsumentverket
Hej Eros,
En återbetalning har du rätt att kunna kräva från företaget om du inte har fått någon vara.
Men om du har rätt att kunna kräva leverans av varan beror på om det kan ses som att du har väntat orimligt länge med att framföra ditt krav. Detta är något som avgörs från fall till fall och det är inget som vi kan avgöra i det enskilda fallet.
Om det är leverans som du önskar så får du argumentera för att du inte har väntat orimligt länge med ditt krav. Gör det då skriftligen, till exempel via mejl.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Fråga
Hej. Jag beställde en vara och betalade den. Pengarna är dragna men varan har ej kommit. Det går inte att nå företaget på mailen och inget telefonnummer finns. Hur går jag till väga nu? Har företaget kursat?
Johanna