Leverans och frakt

Mitt paket från Temu har inte kommit fram. Vad ska jag göra?

Fråga

Jag gjorde en order på Temu i september via klarna men mitt paket har fortfarande inte kommit fram till mig trots att de har skickat sms om att leveransen har ankommit till ombudet. Temu har dessutom angivit fel adress på mitt paket. De har skickat paketet till en adress som befinner sig på någon annans namn samt i en annan stad. När jag har kontaktat de så fortsätter de under två månaders tid att skicka vidare mig till handledare som sedan inte ens tar hand om ärendet och/eller avslutar ärendet så jag måste starta nytt.

Jag är för närvarande återbetalds skyldig till klarna men inga varor som har kommit fram till mig och klarna säger att de kan inte göra något då Temu har skrivit att paketet HAR kommit fram vilket det INTE har gjort! Jag vet inte längre vad jag ska göra. Snälla hjälp mig.

Rachel

Svar från Konsumentverket

Hej Rachel,

Så tråkigt att du inte fått din beställning!

Temu är en plattform där andra återförsäljare säljer sina varor till dig. Vem du ska rikta ditt krav mot beror alltså på vem som har varit säljare för ditt köp. Det ska framgår av din beställning vilket företag som är din motpart och som du alltså ska vända dig till med ditt klagomål. Då Temu endast är en plattform har de troligtvis inget ansvar för din reklamation.

Kolla i din orderbekräftelse för att se vem som är din avtalspart och kontakta det företaget för att klaga på den uteblivna leveransen.

Det är ditt ansvar att skriva rätt adress vid beställning
När du gör en beställning hos Temu är det ditt ansvar att skriva in rätt kontaktuppgifter, som exempelvis din adress.

Om du har skrivit in rätt kontaktuppgifter vid din beställning och de ändå inte har skickat paketet till dig kan du klaga till företaget. I första hand kan du begära att de skickar ut din beställning på nytt och i andra hand att du får dina pengar tillbaka.

Företaget är ansvarig för paketet under leveransen
Har du skrivit rätt adress vid beställningen är det företaget som måste bevisa att paketet är skickat och levererat till dig. Det är alltid företaget som har ansvar för paketet under leveransen. Därför kan du klaga till dem om paketet kommit bort.

Kontakta Klarna om du har rätt att få tillbaka dina pengar
Om du har skrivit in rätt adress och företaget inte kan leverera din beställning inom en skälig tid kan du kräva att få dina pengar tillbaka/makulera fakturan hos Klarna.

Eftersom du har valt att betala med faktura hos Klarna skyddas du av konsumentkreditlagen och kan kontakta dem och använda dig av invändningsrätten i Konsumentkreditlagen. Enligt invändningsrätten är Klarna lika ansvarig som företaget och därför kan du kontakta Klarna för att be dem att ta bort din faktura.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej vill skicka varor tillbaka men finns inte adress för retur

Gladys

Svar från Konsumentverket

Hej Gladys,

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Frågan där rör en vara som redan är returnerad men principen är densamma. Läs i inlägget för att få information om vad som gäller.

Företaget säger att jag skickade tillbaka det jag ångrat till fel adress. Vad är det som gäller?

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Jag beställde varor och valde betalnings metod på betalning 30 dagar men jag fått inte fakturan. Hur kan jag betala fakturan?

Marzieh

Svar från Konsumentverket

Hej Marzeih,

Kontakta företaget du handlat av och fråga hur du ska göra för att betala.

Skriv gärna till företaget, via mejl till exempel, så att du kan visa att du tagit kontakt och kring vad.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Betalat för varor men har ej fått. Svar att beställningen är gjord får jag då tillbaka mina pengar

Berit

Följdfråga

Jag har betalat för 2par herrskor men ej fått bekräftelse undrar om det ej kommit in hur gör jag med mina pengar om jag inte får mina varor

Berit

Svar från Konsumentverket

Hej Berit,

Tack för att du kontaktar oss!

Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Ingen leverans och inget svar från företaget. Vad göra?

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Det går inte att skicka mejl till Temu dom har skickat till fel adress. Det finns i Finspång men jag bor i Vingåker. Vad kan jag göra?

Maria

Svar från Konsumentverket

Hej Maria,

Tack för din fråga!

Det är ditt ansvar att skriva rätt adress vid beställning
När du gör en beställning hos Temu är det ditt ansvar att skriva in rätt kontaktuppgifter, som exempelvis din adress.

Om du har skrivit in rätt kontaktuppgifter vid din beställning och de ändå skickat paketet till fel adress kan du klaga till Temu. Gör det skriftligen, gärna via mejl eller chatt. Tänk på att spara en kopia på ditt meddelande. Det är viktigt även om Temu inte svarar dig.

I första hand kan du begära att Temu skickar ut din beställning på nytt och i andra hand att du får dina pengar tillbaka.

Konsument Europa
Eftersom du har problem med Temu som är registrerat på Irland kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). Medlingen bygger på frivillighet.

Läs mer om hur du kontaktar Konsument Europa

 Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare