Övriga områden

Måste företaget ange telefonnummer på sin hemsida?

Fråga

Hej, någon sade till oss att distansköpslagen/ehandelslagen ställer KRAV på att det finns ett telefonnummer angivet på sajten till företaget om det säljer varor via internet - stämmer det?
Och om det stämmer - finns isåfall även krav på öppettider/tillgänglighet etc?

Med vänlig hälsning,
Peter

Peter

Svar från Konsumentverket

Hej Peter,

Tack för att du kontaktat oss!

Ja, företaget ska ge dig sitt telefonnummer som du kan kontakta dem på. Det framgår av distansavtalslagen.

Företaget bör skriva ut sina öppettider, om de är begränsade. Det är nämligen viktigt att konsumenter vet när det är möjligt att ringa till företaget.

E-handelslagen
E-handelslagen ställer också krav på vilken information företaget ska lämna till dig som köpare på sin hemsida.

Företaget måste enligt denna lag ange:

  • Namn
  • Adress 
  • E-postadress till företaget 
  • Organisationsnummer om företaget har ett sådant

Anmäl till Konsumentverket om företaget bryter mot reglerna
Om du tycker att ett företag bryter mot reglerna kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Vi kontrollerar att företagen följer reglerna i lagen, och anmälningar är ett viktigt underlag för vårt arbete. En anmälan gör däremot inte att ditt enskilda fall bedöms eller avgörs.

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej

Lite otydligt svar ändå.
Under de punkterna som räknas upp så är inte telefonnummer med.
Är man tvungen att kontakta de per e-mail eller adress för att få ett telefonnummer.
Eller....
Ska det finnas med på hemsidan oavsett som punkt 5?

/ mvh Robert

Robert

Svar från Konsumentverket

Hej Robert,

Tack för din fråga.

Handlar du i en webbshop ska du kunna hitta numret på webbplatsen innan du ingår eventuellt avtal. Du ska inte behöva be om denna information.

Som min kollega skrev så ska företag, enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, ge viss information innan avtal. I denna lag står det alltså att företaget bland annat ska uppge sitt telefonnummer.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!

Driver ett eventbolag som nyss blivit registrerat som ett handelsbolag och håller just nu på att bygga hemsidan. Vi kommer att sälja biljetter via Biletto som är en extern biljettförsäljare. Behöver vi också ange de 4 punkter på vår hemsida, tänker främst på organisationsnummer? Eller är det tillräckligt med att Biletto har med de 4 punkter på sin hemsida?

Mvh,
David

David

Svar från Konsumentverket

Hej David,

Vi kan inte lämna förhandsbesked eller något som kan liknas med ett förhandsbesked. Om du behöver hjälp med att undersöka vad som gäller kring din fråga är mitt tips att du tar kontakt med branschorganisation eller jurist.

Den information vi kan ge till företag hittar du på vår webbplats:

Till artikel om e-handel

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare