Resor

Vad gäller vid missat anslutningsflyg på paketresa?

Fråga

Hej!
Vi har bokat en paketresa. Resan till och från vår destination består av flera flyg. Vad har vi rätt till om vi skulle drabbas av försening när resan påbörjats och som skulle innebära att vi missar ett anslutningsflyg?

Hälsningar

Lars

Svar från Konsumentverket

Hej Lars,

Om ni råkar ut för detta ska ni kontakta researrangören. Det är dem som ska se till att resan fullgörs enligt ert avtal. De bör alltså ordna så att ni kan åka vidare.

Vad ni kan har rätt till:

  • Hjälper inte researrangören er har ni rätt till ersättning för kostnader ni drabbas av på grund av att ni måste lösa problemet själva.
  • Ni kan även ha rätt till ersättning för övriga kostnader ni drabbas av på grund av att ni missar flyget.
  • Är det också så att ni kommer sent fram till er destination har ni rätt till prisavdrag motsvarande det ni går miste om.
I vår guide, du når via länken nedan, kan du läsa mer om era rättigheter. Där kan du även läsa om hur ni kan gå vidare om det skulle uppstå en tvist mellan er och researrangören.

Mer om ändringar i paketresa

Kompensation från flygbolaget
Om ni blir försenade eller något av era flyg ställs in så kan ni även ha rätt till kompensation enligt EU:s regler för flyg. Den kompensationen syftar till att ersätta er för tid ni har förlorat. Det kravet ska ni rikta mot flygbolaget.

Vill du ha hjälp med att beräkna hur mycket kompensation ni kan ha rätt till kan du använda vårt kostnadsfria verktyg Flygkalkylatorn.

Gå till Flygkalkylatorn

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare