Bostad och hantverkare

Kan jag säga upp avtalet om nyproducerad bostadsrätt när föreningen höjer avgiften?

Fråga

Hej.
Jag har köpt en nyproducerad bostadsrätt med inflyttning i februari 2024. Nu har avgiften höjts med 30 % vilket är jätte mycket för mig. Kan jag säga upp avtalet nu?

Lovisa

Svar från Konsumentverket

Hej Lovisa,

Tack för din fråga.

Du kan ha rätt att säga upp avtalet men det beror på.

Om avgiften för bostadsrätten är väsentligt högre än vad som angivits i förhandsavtalet och du säger upp avtalet på grund av detta inom tre månader från att du fick veta det kan du ha rätt att säga upp avtalet.

Vad som menas med väsentligt högre avgift kan inte vi svara på. Eftersom bostadsrättslagen inte ger svar på frågan är det upp till domstolarna att bestämma. Vad vi känner till har frågan än så länge inte varit uppe för domstolsprövning.

Klaga till bostadsrättsföreningen
Bostadsrättsföreningen är din avtalspart och därmed också din motpart som du ska klaga till och meddela att du vill säga upp avtalet. Du har nämligen ingen direkt avtalsrelation med vare sig byggbolaget eller bostadsutvecklaren/fastighetsbolaget.

När du kontaktar bostadsrättsföreningen är det bra om du har skriftlig kontakt, exempelvis via mejl. Då kan du bevisa att du meddelat att du vill säga upp avtalet och när du gjort det.

Om du och föreningen inte kommer överens
Om du inte kommer överens med föreningen kan du vända dig till Hyres- och arrendenämnden. De kan i vissa fall medla mellan dig och föreningen, förutsatt att föreningen går med på det.

Läs mer på Hyres- och arrendenämnden

Om problemet inte löser sig kan det vara bra att anlita en jurist eller advokat som hjälper till att reda ut vad som gäller i ditt fall och hur du kan gå vidare. Innan du anlitar någon kan det vara en god idé att se över rättsskyddet i din hemförsäkring.

Du kan vända dig till tingsrätten om tvisten inte löser sig.

Läs mer om tvistlösning i domstol

Du kan också vända dig till bostadsrättsnämnden för prövning av tvisten. Nämnden ger inga bindande beslut.

Läs mer på Bostadsrättsnämndens webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare