Övriga områden

Billiga märkesskor i webbshop. Är det en bluff?

Fråga

Jag har hittat en webbsida med mycket billiga priser för märkesskor. När jag jämför med andra hemsidor kostar skorna ungefär en tredjedel så mycket.

Jag undrar därför om det kan vara en bluff-sida? Hur kan jag veta om det är fejk eller inte?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant är det oftast det.

Det finns webbsidor som utger sig för att vara kända varumärken, men som inte har något med varumärket att göra. Vissa konsumenter berättar om att de inte fått några skor alls. Andra konsumenter berättar att de fått en helt annan vara eller ett par skor som inte stämmer överens med annonsen.

Tips innan du beställer på nätet:

  • Läs omdömen som andra personer har skrivit på internet.
  • Kolla om företaget har kontaktuppgifter (inte bara ett webbformulär).
  • Läs villkoren på företagets hemsida.
  • Beroende på hur du betalar har du olika starkt skydd.
  • Ta reda på i vilket land företaget finns. Även om företags namn och/eller språket är på svenska är det inte säkert att företaget är svenskt. 
  • Jämför priset med andra hemsidor. Om priset är för lågt kan detta vara en varningssignal.

Tänk efter innan du betalar
Om du betalar med kreditkort eller mot faktura omfattas köpet av Konsumentkreditlagen. Det ger dig ett starkare skydd.

Om du betalar med debetkort kan du ha möjlighet att reklamera till banken. Du måste kolla vad som står i villkoren för ditt debetkort. Det är inte säkert att du alltid kan reklamera till banken.

Vill du veta mer om hur du handlar tryggt på nätet kan du läsa här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare