Resor

Kompensation för flygresa som påbörjades utanför EU – vad gäller?

Fråga

Hej!

Jag har varit på semester i Turkiet. På hemresan blev flyget försenat 4 timmar. Jag skulle flyga från Turkiet till Danmark med ett tyskt flygbolag. Jag fick gratis mat på flygplatsen så jag har inte drabbats av några extrakostnader. När jag kom hem ställde jag krav på kompensation till flygbolaget via deras hemsida, men flygbolaget har inte svarat på mitt krav.

Vart ska jag vända mig för att få en bedömning i ärendet?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Din resa omfattas av EU förordningen om flygpassagerares rättigheter.

EU:s regler gäller när du:

  1. flyger från en flygplats inom EU, Island, Norge eller Schweiz (med vilket flygbolag som helst)
  2. flyger från en flygplats utanför EU, till en flygplats inom EU med ett EU-flygbolag (eller om flygbolaget är registrerat i Island, Norge eller Schweiz)

Läs mer om dina rättigheter vid försenat eller inställt flyg

Om flygbolaget inte har svarat på sex veckor kan du gå vidare för att få en bedömning i ärendet. Du kan även gå vidare om flygbolaget nekat till dina krav.

Prövning av ärendet
När du enbart har ställt krav på kompensation ska du vända dig till en instans i det land som problemet uppstod. Eftersom Turkiet inte är med i EU får du istället vända dig till en instans i det EU-land du först ankom till. I ditt fall blir det Danmark.

Nedan hittar du en lista på instanser inom EU dit du kan skicka ditt ärende. De olika instanserna arbetar på olika sätt och alla prövar inte enskilda ärenden.

Lista över instanser inom EU

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare