Leverans och frakt

Företaget skickar inte mina skor. Måste Klarna ta bort fakturan?

Fråga

Hej!
Jag har beställt skor hos en butik som hetter Renova Stockholm! Jag hade 3 beställningar där och fick ingen av dem! Jag kontaktade Klarna (eftersom jag valde att betala senare) och de tog bort 2 av mina beställningar men inte den tredje! Nu säger Klarna att de inte kan ändra något mer och att jag får komtakta butiken (som inte finns länge). Jag vill inte/har inte råd med att betala 599kr för skor som jag inte har fått ens! Köpte andra skor till barnen för pengarna! Hur ska jag göra? Försökte anmäla men hittade inte alternativet!
Mvh,
Reem

Reem

Svar från Konsumentverket

Hej Reem,

Så tråkigt att du inte fått dina beställningar.

Om du inte får någon leverans från företaget och du inte kan komma i kontakt med dem för att klaga på detta har du istället möjlighet att häva köpet. När köpet hävs betyder det att företaget inte behöver skicka skorna och du inte behöver betala.

Om köpet är hävt kan du alltså kontakta Klarna och meddela dem att du vill ta bort fakturan. Då meddelar du samtidigt Klarna att du vill använda dig av invändningsrätten.

Invändningsrätten
Har du betalat via faktura skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot Klarna som på företaget. Du kan alltså kräva att Klarna tar bort fakturan om företaget inte gör det.

Mer om invändningsrätten

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall hjälpa till i kontakten med företag.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare