Leverans och frakt

Får inte varorna jag beställt från Parfymbutiken. Kan jag få tillbaka pengarna?

Fråga

Hejsan.

Jag var dum nog att köpa från Parfymbutiken 6/11. Insåg dock snabbt att det var en bluff när paketet dröjde men då gick det inte att komma i kontakt med företaget på något sätt. Förstår att jag inte kommer att få tillbaka mina 1200:- men vill gärna anmäla företaget,

Polisen hänvisade dock hit. Har anmält via Facebook men de har inte ens tagit bort sidan.

Hur går jag vidare?

Mvh. Carina

Carina

Svar från Konsumentverket

Hej Carina,

Får du inte varorna du beställt kan du ha möjlighet att få tillbaka dina pengar. Har du betalat med kort eller via något form av kredit ska du vända dig till din bank/kreditgivare för att reklamera.

Har du gjort en direktöverföring blir det dock tyvärr svårt.

Ta hjälp av banken/kreditgivaren
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Anmäl till Konsumentverket
Om du upplever att företaget inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Hoppas det löser sig!

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Har skickat ärendet vidare till Arn. Dem vill ha en komplettering angående om vem som står bakom företaget parfymbutiken.com hur hittar jag detta ?

Linda

Svar från Konsumentverket

Hej Linda,

Undersök om det står något i företagets villkor.

Om du behöver hjälp med att kika på villkoren kan kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Är det ett svensk företag så kan du även söka information på Bolagsverkets webbplats.

Europeiska kommissionen har också en tjänst där du kan söka efter företag.

Till tjänsten 

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare