Bostad och hantverkare

Hantverkarna är försenade. Förlorar jag mitt ROT-avdrag?

Fråga

Jag har anlitat hantverkare som renoverar mitt hus. De skulle vara färdiga i slutet av november men har nu meddelat att de inte kommer hinna bli färdiga förens i februari.

Företaget säger att de därför inte kommer kunna göra ROT-avdraget i år som vi bestämt. Jag vill inte utnyttja nästa års ROT-avdrag för detta arbete.

Vad är det som gäller?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej

Du ska inte behöva betala mer än ni kommit överens om.

Ett alternativ är att du ber om att få en faktura på det arbete som är klart, som du betalar innan årsskiftet. På fakturan ska rotavdraget för det hittills färdiga arbetet vara borträknat. Då hinner företaget göra ett så stort avdrag som möjligt detta år.

När arbetet är helt klart betalar du resten. Då kan du begära att företaget drar av en summa som motsvarar resterande rotavdrag du skulle fått om de gjort allt arbete i år.

Kan du inte få en faktura alls i år kan du kräva att företaget drar av hela summan för rotavdraget du gått miste om.

Mer information om rotavdraget på Skatteverkets webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare