Reklamation och garanti

Jag har köpt ett visningsexemplar. Vad gäller vid fel?

Fråga

Jag var i butik och köpte ett så kallat visningsexemplar. Nu har jag upptäckt att varan inte fungerar som den ska. Varan har även några repor på utsidan som jag inte såg i butiken. Vad kan jag kräva?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Du ska kunna räkna med att varan fungerar. Har inte företaget informerat dig om felet vid köpet kan du kräva att de rättar till det utan kostnad för dig. I första hand kan du ställa krav på att varan lagas eller byts ut mot en likvärdig.

När du som privatperson köper en vara av ett företag gäller nämligen konsumentköplagen. Den gäller oavsett om varan är helt ny, ett visningsexemplar eller begagnad.

Reporna kan det vara svårare att klaga på. Eftersom du fått information om att varan var ett visningsexempel kan du inte räkna med att den är helt i nyskick.

I lagen står det att du har rätt att klaga på (reklamera) fel du upptäcker de första 3 åren. För att företaget ska vara skyldigt att åtgärda felet krävs det att felet ses som ursprungligt, det vill säga att det fanns det när du köpte varan. Fel du visste om när du köpte varan, eller kan behöva räkna med, kan du inte klaga på i efterhand.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt samt hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer till en lösning.

Dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare