Resor

Taxin försenad. Kan jag få ersättning?

Fråga

Jag beställde en taxi för att åka till läkaren. Taxin blev försenad och jag fick ringa och efterlysa den. När den sen kom en halvtimma för sent kom jag inte fram till läkaren i tid utan behövde boka en ny tid. Jag fick också betala en avgift till läkaren för att jag uteblev från besöket. Taxichauffören krävde fullt betalt för resan.

Ska jag verkligen behöva betala för taxiresan och kan jag få ersättning från taxibolaget för detta?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej
Om taxibolagets försening innebär att resan inte längre är till någon nytta för dig så kan du argumentera för att inte behöva betala för resan. Om du ändå utför resan och har någon nytta av den behöver du troligen betala för den. Dina rättigheter behöver bedömas från fall till fall och utifrån omständigheterna.

Du kan ha rätt till skadestånd om du får extra kostnader på grund av den försenade resan. Om taxibolaget kan påvisa så kallad force majeure, vilket innebär extrema omständigheter som de inte kunnat överkomma, så kan de slippa att betala skadestånd. Som exempel kan nämnas till exempel översvämning.

Om du själv kan anses ha bidragit till skadan, exempelvis genom att ha haft en alltför snäv tidsram, så kan bedömningen bli annorlunda,

Gör så här:

  1. Kontakta taxibolaget skriftligen och ställ dina krav
  2. Om du och företaget inte kommer överens  kan du  kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.
    Sök din kommunala konsumentvägledning här
  3. Om du och företaget ändå inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

    För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid. Tvisten måste även överstiga ARNs värdegränser.

    Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

    Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare