Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Kan jag kräva återbetalning för felbetald parkering?
Fråga
Jag har betalat en parkering via en app. Det visade sig sedan att jag har betalat för fel parkeringszon. Jag fick därför en kontrollavgift som jag har betalat. Jag förstår att jag behöver betala kontrollavgiften eftersom jag inte hade en giltig biljett där jag parkerat bilen.
Med tanke på att jag inte har nyttjat den parkering jag betalat för, kan jag kräva återbetalning för den ursprungliga parkeringsbiljetten?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Nej, du kan inte kräva tillbaka pengarna för biljetten du har betalat, eftersom biljetten i sig inte är ogiltig även om den inte är giltig för just din bil. Det är alltid ditt ansvar att skriva in rätt information i appen och att du betalar för rätt parkering.
Man kan ha rätt att få tillbaka pengarna om man av misstag råkar föra över pengar till exempelvis fel kontonummer. I ditt fall med parkeringsbiljetten ses det däremot inte som en felaktig inbetalning, utan som ett ingånget och giltigt avtal om en parkeringsbiljett där du har angett fel information.
Hej, vi råkade, i princip, ut för samma sak fast det gällde ett felaktigt angivet Registreringsnr. Vad har parkeringsbolagen för motiv till denna, enligt min mening, stenhårda attityd gällande ett enkelt misstag?
Heinz
Svar från Konsumentverket
Hej Heinz,
Tack för att du kontaktat oss!
Du måste ha en giltig biljett för bilen som står parkerad. Du är därför ansvarig för att skriva in rätt information i sms:et eller appen där du köper din biljett.
Har du därför skrivit fel registreringsnummer är du skyldig att betala om du får en parkeringsbot. Du kan inte heller kräva tillbaka pengar för biljetten som blivit fel.
Vänligen
Hanna Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Jag parkerade vid Chalmers och det kom upp en områdeskod flr Göteborg stads parkering. När jag kom senare så hade jag fått böter från ett annat p-bolag. Vad gäller? Jag har ju parkerat o betalt
Cecilia
Svar från Konsumentverket
Hej Cecilia,
Tack för din fråga!
Har du använt fel områdeskod när du betalade din parkering via appen är du skyldig att betala när du får en parkeringsbot. Det beror på att du är skyldig att ha en giltig biljett för bilen som du parkerat. Du kan inte heller kräva tillbaka pengar för biljetten som blivit fel när du använt fel områdeskod.
Min pappa försökte betala parkering vid ett sjukhus och första automaten gav ingen bekräftelse att parkeringen startades.. Efter det provade han i appen och där funkade det inte heller så vitt han kunde se.. Tillslut hjälpte en annan person honom att registrera allt i en annan automat och då funkade det.. Problemet är att han har tre dragningar för samma bil på samma parkeringsområde den dagen och tidpunkten.. Vid kontakt med företaget så hävdar som att han har ett eget aktivt val att aktivera 3 biljetter för samma bil om han vill men att han inte får tillbaka några pengar för dom två extra betalningarna.
Känns orimligt att man kna vägra betala tillbaka när någon gör ett fel pga att tekniken inte fungerar och man dessutom i samtliga parkeringar behövt registrera vilken bil det gäller och man inte får en såndär liten pappersbit där det bara står datum och tid.
Miguel
Svar från Konsumentverket
Hej Miguel,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga!
Kan din pappa bevisa att han aktiverat tre parkeringsbiljetter på grund av tekniskt fel i automaten/appen kan han ha rätt att kräva en återbetalning från parkeringsbolaget. Kan han inte visa att det beror på tekniskt fel kan det däremot bli svårt eftersom Högsta domstolen tidigare prövat ärenden där konsumenten ansetts vara ansvarig för sina misstag i samband med betalning av parkeringsavgift.
Nekar företaget till kravet om återbetalning är det domstol som kan pröva tvisten.
Vänligen
Viktoria Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, jag parkerade så som jag har gjort flera gånger på samma parkeringsplats och betalade 5 skr. Denna dag var det lite mörkt och jag tryckte fel då jag stod på samma parkering. Jag istället för 5 skr så "köpte" jag en årsparkering för 3025:-, jag försökte genast åtgärda genom att höra av mig till Easypark och det parkeringsbolag som hyr ut parkeringsplatsen. Easypark meddelade att det inte kunde göra något och firman som hyr ut parkeringsplatsen har inte hört av sig. Jag har nu 360 dagar kvar på min parkering. Finns inte ångerrätt när vi pratar dessa summor? Hade inte pengarna på kortet.
Fredrik
Svar från Konsumentverket
Hej Fredrik,
Tack för din fråga!
Om du hyr en parkeringsplats kan du ångra köpet inom 14 dagar. Men bara om du:
ingått avtalet på distans, till exempel på internet eller genom sms
ingått avtalet som privatperson
hyr av ett företag.
Företaget kan ha rätt till ersättning Har du använt parkeringen innan du har meddelat företaget att du vill utnyttja ångerrätten? Då kan företaget ha rätt till ersättning för den tid du använt parkeringsplatsen.
Undantag från ångerrätten Ett av undantagen gäller köp som görs med hjälp av en automat. Det innebär att du inte har någon ångerrätt när du köper en parkeringsbiljett via en automat.
Vänligen
Hanna Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, jag tycker inte jag fick svar på min fråga. Kan jag häva köpet?
1. Jag gjorde felet genom ett misstag i en App (ingen parkeringsautomat).
2. Varför hör varken Easypark eller firman som äger parkeringsplatsen av sig när jag påtalar att jag vill häva mitt köp? Gjordes direkt efter köp.
Vad rekommenderar ni att jag gör för att gå vidare?
Fredrik Mannerström
Svar från Konsumentverket
Hej igen Fredrik!
Vi på Konsumentverket kan inte svara på om du har rätt att ångra eller häva ditt köp. Vi gör ingen bedömning i enskilda ärenden eftersom vi enbart ger generell vägledning.
Du kan istället göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
Du kan anmäla flera företag samtidigt i samma anmälan. Då kan ARN avgöra om det är Easypark eller företaget som äger parkeringsplatsen som du kan använda ångerrätten mot.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företagen har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Hej! Jag råkade betala parkeringen i fel app, som visade SAMMA gata, men ett annat nummer. Dvs. jag betalade parkering i Parkering Göteborg appen för Marklandsgatan 21-40, fast jag skulle ha använt Aimo istället som gäller just för nummer Marklandsgatan 19. Jag fick kontrollavgift. Har jag rätt att få kontrollavgiften hävas eller finns det en annan lösning, exempelvis att jag får en faktura istället?
Maria
Svar från Konsumentverket
Hej Maria,
Tack för din fråga!
Du måste ha en giltig biljett för bilen som står parkerad. Du är ansvarig för att skriva in rätt information i sms:et eller appen där du köper din biljett.
Har du gjort fel är du skyldig att betala om du får en parkeringsbot. Du kan inte heller kräva tillbaka pengar för biljetten som blivit fel.
Så det blir dessvärre svårt att få kontrollavgiften hävd. Du kan undersöka om företaget har möjlighet att fakturera istället, men det är inget du kan kräva.
Vänligen
Adam Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Mina föräldrar parkerade på en gästparkering utanför vår lägenhet och använde appen. I appen finns tydligt markerat området där de parkerade med texten för vår gata. Det visade sig däremot att nummret på skylten inte matchar företagets nummer i appen. Om man kollar på gatan lägre bort i appen står nummret som är angivet på skylten. Mina föräldrar betalde alltså för rätt område i appen men fel enligt skyltarna för att företaget valt att felmärka området i appen. Vad gäller? De verkar ha satt de i system och det känns väldigt missvisande att medvetet använda olika koder i app mot skylten.
Hanna
Svar från Konsumentverket
Hej Hanna,
Vi på Konsumentverket kan inte avgöra om dina föräldrar är skyldiga att betala en p-bot på grund av det inträffade. Vi gör ingen bedömning i enskilda ärenden eftersom vi enbart ger generell vägledning.
Har dina föräldrar fått en p-bot som de anser är felaktig och det beror på felaktig information i appen (som de kan visa) får de argumentera för att p-boten är felaktig. Visar skyltarna en annan kod än den som visas i appen får domstolen avgöra om företaget har rätt att kräva dina föräldrar på avgiften.
Har fått en parkeringsavgift som avser ett annat parkeringsområde.
Jag har betalat korrekt för den plats bilen står parkerad, kontaktade omedelbart utfärdaren av avgiften som "inget" kunde göra oavsett om jag skickade skärmklick på betalningen.
Villkoren för avgifterna är att bestrida eller betala, betala är likaställt med att man godkänner avgiften, betalar man inte går ärendet vidare för inkasso. Självklart bestrider man.
Då till frågan, kan man debitera nedlagd tid för bestridandet då parkering och avgift för parkering är korrekt utförda.
Gör jag fel får jag betala, gör jag inte fel men ändå beläggs med avgift och hot om inkasso, tingsrätt etc, och tvingas att avsätta tid för att rätta till felet så vill jag ha ersättning för nedlagt tid.
Joakim
Svar från Konsumentverket
Hej Joakim,
Tack för din fråga!
Du har möjlighet att ställa krav på skadestånd från företaget, men då är det ett ideellt skadestånd som faller utanför den lagstiftning som vi ger vägledning kring.
Om du och parkeringsbolaget inte kommer överens angående skadeståndet kan du vända dig till domstol för att pröva tvisten.
Hej,
Jag besökte parkerade vid Mässan, Älvsjö. Jag betalade P-avgiften med kort.
Det var problem med P- automaten, så det blev ett avbrott i automaten. Jag gjorde då om betalningen. Resultatet blev - fick jag reda på efteråt - att jag debiterades dubbla parkeringsavgifter - Betalningen blev felaktigt registrerad som 2 dygn istället för 1 dag som besöket och parkeringen avsåg. Vid kontakt med Stockholm Parkering så har 2 handläggare erkänt - varav jag har det ena erkännandet skriftligt på mail - att de har haft problem med de aktuella parkeringsautomaterna på Mässan.
Ändå vägrar dom nu att återbetala det belopp som de dragit för mycket, utan hänvisar nu till att det är ett handhavandefel från min sida-vilket det inte är och parkeringsbolaget har ju även erkänt - skriftligt i tidigare mail - att det har varit problem med P-automaterna
Lars
Följdfråga
Jag betalade parkeringsavgift i easyparks app för min bil utanför ett sjukhus fram till kl 07.00. Jag förlängde sedan parkeringstiden i appen vilken då ändrade regnummer på bilen utan min vetskap vilket ledde till böter. Jag anser att det är ett appfel då jag inte medverkat till någon ändring av regnummer. Den ändrade på måfå till ett tidigare använt regnummer vid förlängningen av parkering kl 07.01. Vad gör jag?
Ida
Svar från Konsumentverket
Hej Lars och Ida,
Tack för era frågor.
Lars Eftersom du och parkeringsbolaget har en tvist om en eventuell återbetalning kan du ha möjlighet att pröva ärendet via Allmänna reklamationsnämnden. Tvisten måste överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Hej. Jag såg att ni tidigare svarade att man inte kan få tillbaka pengar för en felaktig parkeringsavgift, jag kan ju förstå om man har fyllt i ett annat registreringsnummer som finns, men om man råkat fylla i ett nummer som inte finns registrerat är det väl orimligt att man inte skulle kunna få pengarna tillbaka för parkeringen. Tycker också att det är orimligt att parkeringsbolagen ofta är väldigt svåra att kontakta och ofta har orimliga krav på vad som krävs för att en överklagan ska beviljas.
Ej angivet
Följdfråga
Jag har fått en kontrollavgift, 600 kr, pga att jag registrerat fel områdeskod i appen. Det finns parkering både utefter en gata och i ett P-hus, båda administreras av Apcoa och båda har samma villkor, det är GRATIS i 2 timmar, därefter avgift.
Jag betalade i deras app, men klickade på fel område. Jag parkerade dock kortare tid än två timmar, dvs GRATIS, vilket jag har kvitto på. Nu fick jag ändå en kontrollavgift på 600.
Min fråga är nu om det kan anses skäligt att kräva 600 kr för en parkering som är gratis?
Gunilla
Svar från Konsumentverket
Hej Gunilla,
Har du använt fel områdeskod när du betalade din parkering via appen är du skyldig att betala när du får en parkeringsbot. Det beror på att du är skyldig att ha en giltig biljett för bilen som du parkerat. Även om det är gratis första två timmarna kanske du måste ha en biljett för rätt områdeskod så att de kan avläsa hur länge du stått.
Om du inte har en biljett för rätt område kan du därför behöva betala boten även om första tiden skulle vara gratis.
Om du anser att du inte behövt en korrekt biljett de första två timmarna, att det ska vara gratis och att boten är felaktig kan du ha möjlighet att bestrida den.
Fråga
Jag har betalat en parkering via en app. Det visade sig sedan att jag har betalat för fel parkeringszon. Jag fick därför en kontrollavgift som jag har betalat. Jag förstår att jag behöver betala kontrollavgiften eftersom jag inte hade en giltig biljett där jag parkerat bilen.
Med tanke på att jag inte har nyttjat den parkering jag betalat för, kan jag kräva återbetalning för den ursprungliga parkeringsbiljetten?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning