Reklamation och garanti

Måste jag betala en undersökningsavgift när det är fel på min tv?

Fråga

Jag köpte en tv för ett år sedan och nu har det blivit fel på den. Företaget säger att de ska undersöka den men om de inte hittar något fel ska jag få betala en undersökningsavgift på 700 kr. Är detta verkligen ok?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej

Företaget kan behöva göra en felundersökning för att utreda vad som orsakar felet eller hur det uppstått. Om det visar sig vara ett fel som företaget inte ansvarar för kan företaget ha rätt att ta betalt för undersökningen.

För att ha rätt till att ta ut en undersökningsavgift måste följande uppfyllas:

  1. Du ska få information om avgiften innan undersökningen påbörjas.
  2. Avgiften ska vara skälig.

Olika åsikter om hur lång tid efter köpet som företag har rätt att ta ut en avgift

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har bedömt att det är tillåtet för företag att ta ut en rimlig undersökningsavgift om de har undersökt en vara under reklamations-/garantitiden och det visar sig att varan inte har ett ursprungligt fel. Detta gäller oavsett hur nära efter köpet som felet uppkommit.

Konsumentverket håller inte med om detta utan menar att om säljaren genom en garanti eller under de första två åren efter ett köp åtagit sig att ansvara för varan har de också utredningsansvaret för att reda ut om ett fel är ursprungligt eller inte.

Vi anser därför att du, om du klagar på varan inom de två första åren eller har en garanti för varan, kan argumentera för att inte behöva betala en undersökningsavgift.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Skulle företaget under garanti- eller första 2 åren, vägra undersöka produkten mot en undersökningsavgift, så kan det röra sig om ett oskäligt avtalsvillkor. Då kan du göra en anmälan till Konsumentverket.  

Din anmälan innebär inte att vi hjälper dig personligen i just ditt ärende. Däremot kan din anmälan hjälpa andra konsumenter i framtiden eftersom Konsumentverket uppmärksammas på aktuella konsumentproblem.

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket här

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare