Säkra varor och tjänster

Jag har köpt en vara som visat sig vara farlig. Vad har jag för rättigheter?

Fråga

Jag har köpt en vara som efter en tids användning visat sig vara farlig. Nu undrar jag vad jag har rätt till. Kan jag kräva pengarna tillbaka?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Finns det ett fel på en vara du köpt kan du reklamera den. Då kontaktar du företaget du köpt varan ifrån och klagar.

Du kan reklamera om du får reda på att varan sålts trots att det funnits ett säljförbud på varan.
Du kan även reklamera om det visar sig att varan har allvarliga säkerhetsbrister.

Exempel på vad som kan vara en allvarlig säkerhetsbrist:

  • En leksak som går att plocka sönder vid normal användning
  • En bil som säljs utan information om att den inte skulle gå igenom en kontrollbesiktning.
Du har rätt att klaga på fel som innebär allvarliga säkerhetsbrister i 10 år från det att du köpte varan. Andra fel kan du klaga på i 3 år från köpet.

Upptäcker du fel på varan de två första året från köp är det företaget som ska bevisa att det inte rör sig om ett fel de behöver ta ansvar för.

Kräv att få häva köpet
Hade varan ett säljförbud när du köpte den eller har den allvarliga säkerhetsbrister? Då kan du kräva att få häva köpet. Häva betyder lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Kontakta helst företaget skriftligen, till exempel via mejl. Spara mejlen som bevis på vad du framfört och när.

I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare