Pris och betalningar

Återbetalning till samma kort

Fråga

Jag köpte ett par skor i en butik som erbjöd öppet köp. Jag skulle inte hinna förbi butiken innan tiden för öppet köp skulle gå ut så min kompis erbjöd sig att lösa det åt mig. Han åkte till butiken med kvittot och skorna men butiken nekade honom eftersom han inte hade med sig kortet som skorna betalats med, det vill säga mitt betalkort. Får butiken göra så?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Ja butiken har rätt att göra så. För att minimera risken för penningtvätt är utgångspunkten att butiken alltid ska återbetala med samma betalmedel som det inledande köpet gjordes med. Detta enligt regler som bland annat bygger på penningtvättslagen. Dessa regler gäller för alla som hanterar kortbetalningar. Så har du betalat med kort ska återbetalningen ske till kortet du betalat med.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Har du frågor om reglerna kring penningtvätt kan du kontakta kan du kontakta vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Till Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Kan jag ta saker på avbetalning

Jon

Svar från Konsumentverket

Hej Jon,

Jag vill tips dig om att läsa mer om olika betalsätt i vår artikel Betalningsalternativ – välja sätt att betala ett köp .

Om du är under 18 år har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.

Får ett barn handla på faktura?

Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej
Jag vill göra ett återköp på skor men mitt visa kort är nu spärrat pga en händelse & jag har ej hunnit få ett nytt.
Kan jag ändå lämna tillbaka skorna utan mitt kort?

Helen

Svar från Konsumentverket

Hej Helen,

Tack för din fråga!

Utgångspunkten alltid att alla köp ska återbetala med samma kort. Om det inte är möjligt kan du kontakta butiken för att se om det går att exempelvis vänta tills du fått ditt nya kort.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hur vet man att ens butik går under penningtvättlagen? Hur mycket kontanter ska man hantera för att gå under lagen?
Vi tar inte emot mer än MAX 5000kr i kontanter i månaden, om ens det.

Josefine

Svar från Konsumentverket

Hej Josefine,

Tack för din fråga!

Då du som företager faller utanför konsumentlagstiftningen som vi vägleder inom kommer mitt svar dessvärre vara begränsat. Jag kommer hänvisa till Ekobrottsmyndighets information.

Vänligen

Adam
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare