Biljetter och evenemang

Vad gäller om Sounds of Emotions ställs in?

Fråga

Jag har köpt biljetter till ett evenemang som heter Sounds of Emotions. Jag köpte biljetterna av Tickster. Nu skriver Tickster att konserten är inställd och att arrangören kanske går i konkurs. Vad ska jag göra? Vad har jag för rättigheter?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om evenemangen ställs in har du rätt att få tillbaka pengarna för biljetterna.

Läs villkoren för biljetterna du köpt. Där bör det stå vem du ska rikta dina krav till, arrangören eller biljettförsäljaren. Om arrangören anser sig ha rätt att behålla delar av biljettkostnaden ska det framgå i villkoren.

Ställ dina krav på återbetalning skriftligen, till exempel via mejl. Då kan du visa vad du framfört och när.

Mer om dina rättigheter vid inställt evenemang

Om du betalat med kort eller kredit
Om du betalat biljetterna med ett kort eller en kredit och inte får tillbaka pengarna kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank eller kreditgivare.

Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då kan du ställa samma krav mot din kreditgivare, till exempel banken eller fakturaföretaget, som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare om företaget inte betalar tillbaka. Kontakta i så fall kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Vad som gäller vid konkurs
Det kan finnas möjlighet att få tillbaka pengarna även om arrangören skulle gå i konkurs.

1. Om du betalat med kort eller en kredit börja med att vända dig till din bank eller kreditgivare med dina krav. 

2. Kan du inte få hjälp där kan du vända dig till den som är utsedd konkursförvaltare. Men företaget skulder betalas ut efter en särskild ordning. Det gör att man som konsument ofta inte har så stor chans att få sina pengar tillbaka.

Mer om vad som gäller när ett företag har gått i konkurs

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare