Jag har köpt en högtalare. Nu när jag testat den tycker jag att ljudet inte är bra. Jag vill häva köpet men företaget säger nej? Vad är det som gäller?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Finns det ett fel på högtalaren kan du ha rätt att häva köpet.
Häva köp Häva betyder att du lämnar tillbaka högtalaren och får pengarna tillbaka.
För att ha rätt att häva köpet ska felet vara stort och allvarligt eller inte gå att laga. Felet ska även ha funnits där när du köpte varan. Ett tillverkningsfel är ett exempel.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar (reklamerar) på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens
Har du köpt högtalaren i butik kan du bara ångra dig om butiken erbjuder öppet köp och din högtalare omfattas av det. Företaget sätter sina egna villkor för öppet köp och kan därför till exempel bestämma att du inte kan lämna tillbaka varan om du öppnat förpackningen.
Hej! Jag har beställt en lounge grupp från ett företag. Jag beställde i november och när jag öppnade paketen senare så var delar sönder. Jag kontaktade och dom skickade nya delar. Detta har nu upprepat sig fyra gånger att delar är sönder och 5:e är oxå sönder. Hur länge kan detta fortsätter ? Ångerrätten har gått ut men det är så dålig kvalite och det verkar inte som dom klarar att skicka hela delar från Tyskland.
Benny
Svar från Konsumentverket
Hej Benny!
Om det är samma fel som uppstår gång på gång och företaget inte verkar kunna avhjälpa det så kan du som konsument argumentera för att du nu ska få häva köpet. Ställ det kravet skriftligt till företaget, till exempel via mejl.
Kommunal konsumentvägledning Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Om företaget nekar till dina krav Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag har köpt en högtalare. Nu när jag testat den tycker jag att ljudet inte är bra. Jag vill häva köpet men företaget säger nej? Vad är det som gäller?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning