Ångerrätt och öppet köp

Är det ångerrätt på läkemedel?

Fråga

Jag köpte medicin på nätet. Sedan när jag öppnat förpackningen insåg jag att jag beställt fel och ville ångra mig men företaget säger att jag inte kan ångra köp av läkemedel. Är det verkligen så?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om du har rätt att ångra köp av läkemedel på nätet eller inte beror på och nedan förklarar vi lite mer ingående varför det är på det viset.

Ångerrätt när du handlar på nätet – med ett fåtal undantag
När du handlar varor på nätet har du enligt huvudregeln 14 dagar på dig att ångra köpet. Det gäller från att du har tagit emot varan. I lagen som styr ångerrätt finns det ett fåtal undantag för vissa typer av varor eller tjänster.

När lagen för ångerrätt togs fram diskuterades det om läkemedel skulle vara en sådan vara som ångerrätten inte gäller för. Man valde att inte undanta läkemedel från ångerrätten utan att låta det bedömas i varje enskilt fall om läkemedlet är undantaget eller inte.

Undantag för hälso- och hygienprodukter med bruten försegling

Ett undantag från ångerrätten är varor som när de förseglats och förseglingen brutits inte rimligen kan säljas igen på grund av hälso- och hygienskäl. Produkten måste då varit förseglad och förseglingen ha brutits. Att varan är förseglad och ångerrätten försvinner om förseglingen brutits måste framgå av information från säljaren. Mediciner som varit förseglade och förseglingen brutits och därför inte kan säljas igen på grund av hälso- och eller hygienskäl kan därför vara undantagna.

Undantag för varor som snabbt försämras

Ett undantag från ångerrätten är även varor som snabbt försämras och eller har kort förbrukningsdatum. Mediciner med kort förbrukningsdatum skulle utifrån detta kunna vara undantagna ångerrätten.

Om du och företaget inte kommer överens
De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Om du och företaget inte kommer till en lösning kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jej köpte microlax på ettcoop. Lämnade igen oöppnad förpackning dan därpå. De vägrade återköp trots kvitto. Var det rätt av coop i Munkedal?

Katarina

Svar från Konsumentverket

Hej Katarina,

Tack för din fråga.

Ja affären kan ha rätt att göra så. Du har nämligen ingen lagstadgad ånger rätt när du handlar i en fysisk butik. Butiken får själva bestämma om de erbjuder öppet köp. De bestämmer även villkoren, till exempel vilka varor som omfattas.

Mer om öppet köp och bytesrätt

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare