Jag köpte medicin på nätet. Sedan när jag öppnat förpackningen insåg jag att jag beställt fel och ville ångra mig men företaget säger att jag inte kan ångra köp av läkemedel. Är det verkligen så?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om du har rätt att ångra köp av läkemedel på nätet eller inte beror på och nedan förklarar vi lite mer ingående varför det är på det viset.
Ångerrätt när du handlar på nätet – med ett fåtal undantag När du handlar varor på nätet har du enligt huvudregeln 14 dagar på dig att ångra köpet. Det gäller från att du har tagit emot varan. I lagen som styr ångerrätt finns det ett fåtal undantag för vissa typer av varor eller tjänster.
När lagen för ångerrätt togs fram diskuterades det om läkemedel skulle vara en sådan vara som ångerrätten inte gäller för. Man valde att inte undanta läkemedel från ångerrätten utan att låta det bedömas i varje enskilt fall om läkemedlet är undantaget eller inte. Undantag för hälso- och hygienprodukter med bruten försegling Ett undantag från ångerrätten är varor som när de förseglats och förseglingen brutits inte rimligen kan säljas igen på grund av hälso- och hygienskäl. Produkten måste då varit förseglad och förseglingen ha brutits. Att varan är förseglad och ångerrätten försvinner om förseglingen brutits måste framgå av information från säljaren. Mediciner som varit förseglade och förseglingen brutits och därför inte kan säljas igen på grund av hälso- och eller hygienskäl kan därför vara undantagna. Undantag för varor som snabbt försämras Ett undantag från ångerrätten är även varor som snabbt försämras och eller har kort förbrukningsdatum. Mediciner med kort förbrukningsdatum skulle utifrån detta kunna vara undantagna ångerrätten.
Om du och företaget inte kommer överens De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.
Jej köpte microlax på ettcoop. Lämnade igen oöppnad förpackning dan därpå. De vägrade återköp trots kvitto. Var det rätt av coop i Munkedal?
Katarina
Svar från Konsumentverket
Hej Katarina,
Tack för din fråga.
Ja affären kan ha rätt att göra så. Du har nämligen ingen lagstadgad ånger rätt när du handlar i en fysisk butik. Butiken får själva bestämma om de erbjuder öppet köp. De bestämmer även villkoren, till exempel vilka varor som omfattas.
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Fråga
Jag köpte medicin på nätet. Sedan när jag öppnat förpackningen insåg jag att jag beställt fel och ville ångra mig men företaget säger att jag inte kan ångra köp av läkemedel. Är det verkligen så?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning